5.17.2012

Oproep voor familie Deen, Denen, Deenen!!!


Tom Bodde was in 2010 de trotse
winnaar van de
‘John van Loen wisselcolbert’

We hebben erg lang nagedacht op welke manier tijdens de wedstrijd Nederland-Denemarken voldoende mensen aanwezig zouden zijn voor het ‘Denemarkenvak’. Het is niet eenvoudig om Denen over te laten komen en we moeten eerlijk zijn dat onze contacten met dit land nog op een laag pitje staan. Maar waarom ver zoeken als het dichtbij te vinden is. In de buurt wonen veel mensen met de achternaam Deen, Denen, Deenen. We willen al deze mensen vragen om 9 juni naar de wedstrijd te komen. Neven, nichten, ooms, tantes, opa’s en oma’s die alleen het ware Denemarkengevoel kunnen geven. Dus wacht niet af en kom ook op zaterdag 9 juni naar de Kemphaan. Er zal voor iedere Deen, Denen, Deenen een speciale  verrassing en we zorgen voor een Denen, Deen, Deenen-vak bij het aanschouwen van de wedstrijd.

5.01.2012

EK Voetbal kijken in de Kemphaan

Op 9 juni speelt Nederland tegen Denemarken in het kader van het EK Voetbal. Denemarken, een land net zo groot als Nederland, met een koningin, woorden die hetzelfde klinken zoals ja en nej en de Denen zijn ook een keer Europees kampioen geworden. In Gasterij De Kemphaan zal de wedstrijd op groot scherm te zien zijn.

Net zoals in 2010 bij het WK in Zuid-Afrika zal er weer een overweldigende voetbalkwis zijn met het bekende het voetbalkwismastersduo ‘Maikel en Marco’, wie kent ze niet. Voor deze kwis wordt weer speciaal de ‘John van Loen wisselcolbert’ beschikbaar gesteld die John van Loen in zijn interlandloopbaan heeft gedragen. De vorige trotse winnaars Tom Bodde en Stefan Verhoeven gaan het prachtige  colbert aan de toekomstige gelukkige winnaars overhandigen.

Voetbalanalyse
Naast de kwis is het ’t Interieur weer actief aan het  rondkijken naar deskundige sprekers want een voetbalwedstrijd kan niet zonder voor-, na-, tussen-beschouwingen en uitgebreide analyses. Maar het zal niet eenvoudig zijn een beter gezelschap samen te stellen dan in 2010 toen Kees Copal (Beerse Boys), Tom Bodde (Japankenner, is een keer naar Japan geweest), Jac Kolsters (grasdeskundige) en Cyril Holtkamp (oud-speler van Willem II) een deskundige bijdrage gaven.

Voor wie alvast in de stemming wilt komen, twee wedstrijden uit de oude doos.

2010



1953



En om alvast te oefenen, kun je hier een aantal vragen van de kwis van 2010 downloaden.

4.07.2012

Koninginnenacht met The South!

Op 29 april treedt in Middelbeers de Belgisch/Nederlandse rootsband The South! op.

The South! is een stevige band met in de gelederen de Antwerpse zangeres Janne Swolfs, een frontvrouw met een flinke strot en een hart vol verhalen. Dit blijkt uit haar eigen nummers. Op het repertoire staan verder nummers van bands als The Allman Brothers, Charly Daniëls, Tony Joe White, Doug Legacy, The Fabulous Thunderbirds, Little Feat en artiesten als B.B.King, John Lee Hooker, Willie Deville, Willie Dixon, Lisa Haley, Tommy Castro, Koko Taylor en Billie Holiday. Een breed aanbod van echte rootsmuziek waarin de eigen nummers perfect hun plaats vinden.

Entree is gratis, aanvang 21.00 uur.
 

The Planets tijdens Beers on Piano

Onderstaand twee opnames van 'Beers on piano'. Sandee / Van Nieukerken pianoduo voeren twee stukken uit van Gustav Holst: Neptune en Mercurius uit The Planets.



3.16.2012

Op de hoogte blijven?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt dan regelmatig updates van onze aanstaande activiteiten. Klik hier om je in te schrijven.

2.13.2012

Beers on piano

CC-BY Moyan_Brenn

Op zondag 1 april organiseren Teenztoko, 't Interieur en PULZ (centrum voor kunsteducatie) een culturele dag met als titel ‘Beers on piano’. Op deze dag is er uiteenlopende muziek van Mozart tot de Beatles, van klassiek tot pop- of bluesmuziek. Iedereen die enthousiast is over pianomuziek van jong tot oud is welkom op deze muzikale dag. Het hoogtepunt van ‘Beers on piano’ is een pianoconcert van het professionele duo Laura Sandee en Anna van Nieukerken. Laura Sandee zal ook een ‘Masterclass’ geven aan kinderen en jongeren uit Oost-, West- Middelbeers die piano spelen. De dag zal feestelijk eindigen met een piano jamsessie in café de Kemphaan.

Programma ‘Beers on piano’
Oude Kerkje te Middelbeers 
12.30-13.00 Binnenkomst
13.00-13.05 Opening
13.05-14.30 Masterclass aan jonge Beerzenaren (door Laura Sandee)
14.30-14.40 Pianospel van Pulz
14.40-15.00 Pauze
15.00-16.00 Concert van professionele concertpianistes Laura Sandee en Anna van Nieukerken

  • D. Milhaud - Scaramouche
  • G. Holst - Neptunus en Mercurius 
  • M. Ravel - uit Pianoconcert in G: Adagio assai en Presto 
  • M. Feldman - Work for two pianists (met dank aan de Paul Sacherstichting te Basel) 
  • S. Martland - Danceworks 1 en 3 


Café/gasterij De Kemphaan (Willibrodusstraat 12 te Middelbeers) 
16.00-18.00 Open podium van piano enthousiastelingen, pianojamsessie

Entreekaarten voor ‘Beers on piano’ in het Oude Kerkje zijn te verkrijgen op zondag 1 april en u kunt reserveren via deze link.

'Beers on piano' wordt mede mogelijk gemaakt door Rabobank Groenewoud Zuid en OKZ drukkerij.
Organisatie: Harrie van Hoof, Jan van den Eijnden, Ron Sandee en Herm Kisjes. Voor vragen kunt u mailen naar herm.kisjes@chello.nl.

Download hier de flyer.

Sponsoring (van boven naar onder: Stg. Mug van Heijningen, Rabobank Groenewoud Zuid, Jos W. Simons, piano- en orgelhandel, het Bloemenwinkeltje en Jac Kolsters). Ook de Mr. Pieter v. Kollenburg Stichting, Het Bloemenwinkeltje in Middelbeers en Hoveniersbedrijf Jac Kolsters sponsoren het evenement.






Verder danken wij de volgende sponsors: Auto Service Middelbeers, Renault van Aaken Middelbeers, Visalia Beheer B.V., C-1000 Middelbeers, De 4 linden, Slagerij Ruud en Brenda Smolders, Ice & Nice, Allure sport en beweging, Kapsalon Cees Bastings, Café Restaurant Zalen De Zwaan,  Jan van de Staak Tweewielers – Noviteiten, Installatiebedrijf Frank van Es B.V., Hoveniersbedrijf Jac Kolsters, ’t Bloemenwinkeltje, Restaurant ‘t Stoeltje / Ristorante - Pizzeria Il Tavolino te Oirschot, Gasterij de Kemphaan, Stichting Kubes.

1.29.2012

Beerse Jutkampioenschappen 2012

Erger je je ook wel eens aan al die troep in de Beerse natuur en in het dorp? Niet doen! Bekijk het eens van de andere kant: overal kom je bijzondere afvalmaterialen tegen, voorwerpen waar menig archeoloog jaloers op zou zijn. Het zijn spullen, afkomstig van kinderen en volwassenen, elk met een eigen verhaal. 

Zou het niet schitterend zijn om deze materialen te verzamelen, ze te bestuderen en ze een nieuwe functie te geven? Dat vinden wij ook! Daarom organiseren we op zondag 11 maart 2012 - aansluitend op de Nationale Opschoondag - de derde Beerse Jutkampioenschappen. Hoogste tijd voor een grote buitenschoonmaak! En dat doen we samen met vrijwilligers van de Werkgroep Natuur en Landschap, Teenstoko (jeugdwerk), de Jeugdgemeenteraad van Oirschot, basisschool St. Willibrordus en ’t Interieur.

Daarnaast willen we vragen of verenigingen, bedrijven uit ‘De Beerzen’ mee willen doen met een eigen team. Verenigingen kunnen daardoor meewerken aan een schonere natuur(omgeving) en jongeren bewuster te maken van de schade van afval. Er zal een prijs te verdienen zijn voor de beste vereniging bij het jutten.
Jutten is zoeken naar spullen die van niemand zijn en die je dus kunt meenemen en gebruiken. Meestal wordt het woord gebruikt voor het verzamelen van aangespoelde spullen op het strand. Maar je kunt ook op straat of in de bossen jutten. Overal vind je wel spullen die mensen zijn vergeten mee te nemen. Ook in de Beerzen.
De wedstrijd
Tijdens de jutwedstrijd gaat het erom dat teams (onder begeleiding van minimaal 1 volwassene) zoveel mogelijk afval opsporen en verzamelen. Er zijn ook geheime jutplaatsen die alleen met behulp van speciale schatkaarten te vinden zijn. Tijdens de wedstrijd wordt door jongeren filmpjes gemaakt om bijzondere ‘jutvangsten’ vast te leggen, ieder met een eigen verhaal.

Concert
Voor de creatieve jutters is er ook een jutkunst-wedstrijd. Daarbij is het de bedoeling om met het afval een prachtig slagwerkinstrument te maken. Als het kunstwerk klaar is, ga je onder begeleiding een live ‘jut-trommelconcert’ verzorgen.

Waar en wanneer?
We starten op zondag 11 maart om 10.00 uur bij Gasterij De Kemphaan aan de Willibrordstraat waar het verdere programma wordt uitgelegd. Deelname is gratis. Je kunt je team van tevoren aanmelden bij herm.kisjes@chello.nl of - nog gemakkelijker - via het online formulier.

Programma
10.00 uur Ontvangst
10.30 uur Start van de wedstrijd: de groepen gaan jutten
12.00 uur Tussendoor even een bordje soep en/of een broodje eten in De Kemphaan (lunch wordt geserveerd tot 13.30 uur)
13.00 uur Terugkomst bij de Kemphaan met alle gejutte materialen
13.30 uur Start activiteit Jutslagwerk
14.30 uur Live muziek van een jongeren popband
15.30 uur Prijsuitreiking

Een videoverslag van de editie van vorig jaar...



Het reglement
1. Ieder team heeft minimaal 3 en maximaal 6 personen.
2. Ieder team heeft minimaal 1 volwassene.
3. In de volgende categorieën worden prijzen toegekend:
- Het team dat het meeste afval heeft verzameld (volume)
- Het team met het zwaarste jutwerk.
- Het team met het meest originele jut-slagwerkinstrument.
4. Gooi geen afval onderweg weg; je zou hiermee een ander team kunnen helpen aan bruikbaar materiaal.
5. Jutten mag met elk vervoermiddel en met alle hulpmiddelen. Vanzelfsprekend mag er geen schade aangericht worden aan de natuur. 
6. Ieder team maakt na afloop van de complete jutvangst een prachtig instrument.
7. Over het reglement en de einduitslag kan helaas niet gecorrespondeerd worden.
We wensen alle deelnemers heel veel jutplezier en veel succes met een mooie vangst en een behouden vaart.


1.28.2012

'Beers on Piano' (vooraankondiging)


Op zondag 1 april organiseren Teenztoko, 't Interieur en Pulz (Centrum voor Kunsteducatie) een culturele dag ‘Beers on piano’. Op deze dag is er live uiteenlopende muziek te beluisteren van Mozart tot de Beatles, van klassiek tot pop- en bluesmuziek. Iedereen van jong tot oud die houdt van pianomuziek of er meer van te weten wil komen is welkom op deze muzikale dag.



Het hoogtepunt van ‘Beers on piano’ is een pianoconcert van het professionele duo Laura Sandee en Anna van Nieukerken (zie video). Laura Sandee zal ook een ‘Masterclass’ geven aan kinderen en jongeren uit Oost-West- en Middelbeers die piano spelen. De dag zal feestelijk eindigen met een piano-jamsessie in café de Kemphaan.

Voorafgaande aan ‘Beers on piano’ worden er in de basisscholen van Oostelbeers en Middelbeers educatieve lessen gegeven door Pulz over de piano.

Het doel van ‘Beers on piano’ is het maken en luisteren van (klassieke) muziek te stimuleren bij kinderen en jongeren. Daarnaast is deze culturele dag ook voor volwassenen een bijzondere aangelegenheid en is er de mogelijkheid om dichtbij kennis te maken met klassieke muziek.

1.20.2012

Snertwandeling op Landgoed Baest

De Beerze op Landgoed Baest.
Foto: website De Beerze
Op zondag 29 januari 2012 organiseren Werkgroep Natuur en Landschap de Beerzen en 't Interieur in samenwerking met Gasterij De Kemphaan in Middelbeers een wandeling op Landgoed Baest. 

Landgoed Baest kenmerkt zich door afwisselende flora en fauna, statige lanen en imposante en monumentale gebouwen uit de 16e en 18e eeuw, zoals de Eikehoef. Het karakter van de bossen wordt bepaald door de meanderende Beerze, die nog steeds in haar oorspronkelijke vorm stroomt. Het gebied heeft een rijke cultuurhistorie en men ziet er nog sporen van natuur en religie. Baest is ook zeer bijzonder vanwege de aanwezigheid van het bedevaartsoord De Heilige Eik.

Werkgroep Natuur en Landschap wil met de wandeling een lokale aftrap doen in het kader van het themajaar Historische Buitenplaatsen 2012. Tuinbaas van Baest, Renske de Graaf zal samen met Harry Hoppenbrouwers tijdens de wandeling tekst en uitleg geven over onder meer de historie, het beheer van het landgoed en de toekomstplannen.

Vertrek per fiets om 09.45 uur bij Gasterij De Kemphaan aan de Willibrordstraat in Middelbeers. De wandeling zal vervolgens zo’n 2,5 uur in beslag nemen. Het is raadzaam om geschikt schoeisel aan te trekken. Na afloop van de wandeling is er gelegenheid om bij Gasterij De Kemphaan voor eigen rekening een kop snert te nuttigen.

Iedereen die belangstelling heeft om (gratis) aan deze wandeling deel te nemen, is van harte welkom. Om een en ander organisatorisch in goede banen te kunnen leiden is aanmelden vooraf noodzakelijk. Dat kan via dit formulier:

10.12.2011

Middelbeers viert langste nacht met nachtburgemeesters

Met 'Dat wordt nachtwerk!', een sprankelend programma van muziek, beeldende kunst en poëzie, viert Middelbeers van zaterdag 29 op zondag 30 oktober de langste nacht van het jaar. Tijdens deze nacht wordt de klok een uur teruggezet. Dat wordt nachtwerk! sluit aan op het Eerste Internationale Nachtburgemeesterscongres dat op zaterdagmiddag plaatsvindt. Er zijn optredens van onder anderen nachtburgemeesters Jules Deelder (Rotterdam), DJ Isis (Amsterdam) en René Bom (Den Haag). Verder betreden de legendarische Veulpoepers het podium en zorgen de Space Pirates voor eigentijdse dance.

Drie podia...
Dat wordt nachtwerk! biedt het publiek topacts op drie podia. In Gasterij De Kemphaan staat rock, blues en jazz centraal met optredens van Jacky Checker, de BX Bluesband, de Veulpoepers en Ragmob. In de kleine uurtjes kruipen achtereenvolgens Jules Deelder en René Bom achter de draaitafel. Deelder zal het publiek als DJ vooral trakteren op fijne jazz. Bom is bekend als presentator van het jaarlijkse Parkpop in Den Haag en weet hoe je een feestje moet bouwen. In Café De Zwaan zijn het de DJ's die de toon zetten. Met opzwepende dance van Kat in het Nauw, C’est Qui, Bob?, Wasamambe, Space Pirates en het Gespuis DJ-team is een goede conditie een must. Hoofdact is DJ Isis, die als nachtburgemeester van Amsterdam een special guest is van de avond. Aan de Doornboomstraat 14 wordt Dichterspodium De Smidse ingericht. Eigentijdse poëzie wordt gebracht door nachtburgemeesters Vitalski (Antwerpen), Jules Deelder (Rotterdam) en Henjo Hekman (Zeist). Het Haagse poëzie en spoken word-collectief Puur Gelul en twee muzikale intermezzo's met Emiel van Dijk (akoestische gitaar) en Onno Witte (percussie)  maken het programma compleet. Aan de inrichting van van dichterspodium zal speciaal cachet gegeven worden door beeldend kunstenaar Hans Kleinhofmeijer.

... en een tentoonstelling
Het voormalige gemeentehuis van Oost-, West- en Middelbeers aan het Doornboomplein in de kern Middelbeers doet tijdelijk dienst als expositieruimte. Nachtburgemeester Marian Smolders organiseert hier een bijzondere expositie, waar werken te zien zullen zijn van haar collega's Doro Krol (nachtburgemeester van Nijmegen) en Zeus Hoenderop (nachtburgemeester van Tilburg). Daarnaast zullen de Beerse kunstenaars Hans Gerritsen, Mark van den Heuvel, Wiel Wiersma, Marleen Severijns, Atie Cillessen en Moniek Kolsters hun werk tentoonstellen. Tenslotte is er werk te zien van Jo Gijsen dat in bezit is van de gemeente Oirschot. Openingstijden zijn op zaterdag van 21.00 tot 0.00 uur en op zondag van 12.00 tot 16.00 uur. Entree voor deze expositie is gratis. Op zondagmiddag zal Simone van Hoof haar prachtige vioolspel ten gehore brengen.

Tickets en tijden
Op de drie podia beginnen de eerste optredens om 20.00 uur, waarna het programma doorloopt tot in de kleine uurtjes. Tickets voor de drie podia kosten 12,50 euro. Bezoekers hebben met een ticket toegang tot alle podia. Voorverkoop vindt plaats in Middelbeers bij Café De Zwaan, Hoogdijk 32 en Gasterij De Kemphaan, Willibrordstraat 12. Via de website kunnen tickets online besteld worden. Meer informatie hierover en over het programma staat op www.datwordtnachtwerk.nl.

Congres
Voorafgaand aan Dat wordt nachtwerk! vindt op zaterdagmiddag in een tijdelijk congrescentrum op het Doornboomplein in Middelbeers het Eerste Internationale Nachtburgemeesterscongres plaats. Dertien nachtburgemeesters uit Nederland en Vlaanderen en andere professionals en vrijwilligers die zonder die titel als aanjagers van cultuur actief zijn gaan met elkaar in dialoog over de vraag hoe het culturele klimaat in dorp en stad versterkt kan worden in tijden van tegenwind. Met het congres wil de organisatie het fenomeen van nachtburgemeester stevig op de kaart zetten. Er zijn presentaties van Jules Deelder, Isis van der Wel en Anton Zijderveld. Dagvoorzitter is Boris van Ham (D66) leidt een paneldiscussie waarmee het congres wordt besloten. Er zijn nog enkele tickets beschikbaar. Meer informatie hierover en over het programma staat op www.nachtburgemeesterscongres.nl.

9.13.2011

Terrasconcert RvdB Big Band & Friends

Muziek uit het hart, gespeeld door muzikale vrienden en van Beerse bodem... op zondag 18 september aanstaande treedt de Rinus v.d. Boomen Big Band & Friends op bij Gasterij De Kemphaan in Middelbeers. Het optreden begint om 16.00 uur en vindt plaats - als de weergoden het toestaan - op het terras. Tijdens de middag maakt 't Interieur bekend wat er het komend seizoen zoal op het programma staat. De organisatie van het Eerste Internationale Nachtburgemeesterscongres op 29 en 30 oktober is ook van de partij om een korte toelichting te geven op wat er in de langste nacht van het jaar staat te gebeuren in Middelbeers. De entree is gratis.

8.09.2011

Frank Dieker overleden

Op zaterdag 6 augustus is Frank Dieker plotseling overleden. Frank was jarenlang - tot aan zijn verhuizing naar Castelre - een van de enthousiaste medewerkers van 't Interieur.

Frank was een echte muziekliefhebber: hij bezocht vele concerten en festivals, was trots op zijn muziekcollectie en speelde zelf gitaar. Frank hield van vele soorten muziek, maar Pearl Jam was wel een van zijn favoriete acts.

Als medewerker van 't Interieur en het Splinterfestival was Frank een gedreven mede-organisator, waarbij hij naast zijn passie voor muziek ook zijn deskundigheid op het gebied van de techniek inbracht. Als Frank zich inzette, deed hij dat volledig en zette hij er - ook letterlijk - de schouders onder.

We voelen ons verslagen door dit plotselinge verlies. We troosten ons met de gedachte dat Frank altijd alles uit het leven heeft gehaald. De fijne herinneringen aan Frank zullen we in dankbaarheid blijven koesteren...



U kunt uw persoonlijke herinnering aan Frank met ons delen op:
naam: Frank, code AN02

2.04.2011

Beerse Jutkampioenschappen met slagwerk

Erger je je ook wel eens aan al die troep in de Beerse natuur en in het dorp? Niet doen! Bekijk het eens van de andere kant: overal kom je bijzondere afvalmaterialen tegen, voorwerpen waar menig archeoloog jaloers op zou zijn. Het zijn spullen, afkomstig van kinderen en volwassenen, elk met een eigen verhaal.


Zou het niet schitterend zijn om deze materialen te verzamelen, ze te bestuderen en ze een nieuwe functie te geven? Dat vinden wij ook! Daarom organiseren we op zondag 20 maart – aansluitend op de Nationale Opschoondag - de tweede Beerse Jutkampioenschappen. Hoogste tijd voor een grote buitenschoonmaak! En dat doen we samen met vrijwilligers van de Werkgroep Natuur en Landschap, Teenstoko (jeugdwerk), de Jeugdgemeenteraad van Oirschot, basisschool St. Willibrordus en ’t Interieur.

Jutten
Jutten is zoeken naar spullen die van niemand zijn en die je dus kunt meenemen en gebruiken. Meestal wordt het woord gebruikt voor het verzamelen van aangespoelde spullen op het strand. Maar je kunt ook op straat of in de bossen jutten. Overal vind je wel spullen die mensen zijn vergeten mee te nemen. Ook in de Beerzen.

De wedstrijd
Tijdens de jutwedstrijd gaat het erom dat teams (onder begeleiding van minimaal 1 volwassene) zoveel mogelijk afval opsporen en verzamelen. Er zijn ook geheime jutplaatsen die alleen met behulp van speciale schatkaarten te vinden zijn.

Concert
Voor de creatieve jutters is er ook een jutkunst-wedstrijd. Daarbij is het de bedoeling om met het afval een prachtig slagwerkinstrument te maken. Als het kunstwerk klaar is, ga je onder begeleiding van Koen van den Broek een live ‘jut-trommelconcert’ verzorgen.

Waar en wanneer?
We starten op zondag 20 maart om 10.00 uur bij Gasterij De Kemphaan aan de Willibrordstraat waar het verdere programma wordt uitgelegd. Deelname is gratis. Je kunt je team van tevoren aanmelden bij herm.kisjes@chello.nl of - nog gemakkelijker - via het online formulier.

Programma
10.00 uur Ontvangst
10.30 uur Start van de wedstrijd: de groepen gaan jutten
12.00 uur Tussendoor even een bordje soep en/of een broodje eten in De Kemphaan (lunch wordt geserveerd tot 13.30 uur)
13.00 uur Terugkomst bij de Kemphaan met alle gejutte materialen
13.30 uur Start activiteit Jutslagwerk o.l.v. Koen van den Broek
14.30 uur Muziek van de band Rich$treet
15.30 uur Prijsuitreiking

Het reglement:
1. Ieder team heeft minimaal 3 en maximaal 6 personen.
2. Ieder team heeft minimaal 1 volwassene.
3. In de volgende categorieën worden prijzen toegekend:
- Het team dat het meeste afval heeft verzameld (volume)
- Het team met het zwaarste jutwerk.
- Het team met het meest originele jut-slagwerkinstrument.
4. Gooi geen afval onderweg weg; je zou hiermee een ander team kunnen helpen aan bruikbaar materiaal.
5. Jutten mag met elk vervoermiddel en met alle hulpmiddelen. Vanzelfsprekend mag er geen schade aangericht worden aan de natuur.
6. Ieder team maakt na afloop van de complete jutvangst een prachtig instrument.
7. Over het reglement en de einduitslag kan helaas niet gecorrespondeerd worden.

We wensen alle deelnemers heel veel jutplezier en veel succes met een mooie vangst en een behouden vaart.

Lees een verslagje of bekijk de foto's van de Eerste Beerse Jutkampioenschappen in 2010.

11.08.2010

De Beerzen organiseren eerste Nachtburgemeesterscongres

In de nacht van 29 op 30 oktober 2011 vindt in Oost-, West- en Middelbeers het eerste congres voor nachtburgemeesters plaats. Marian Smolders, nachtburgemeester van de Beerzen, maakte dat afgelopen zaterdag bekend tijdens een culturele avond in Middelbeers.

Voor het congres worden nachtburgemeesters uit Nederland en Vlaanderen uitgenodigd. Een aantal van hen zijn inmiddels benaderd. Naast het congres met lezingen, debatten en sessies over relevante thema's voor nachtburgemeesters wordt de deelnemers en het publiek een breed cultureel programma aangeboden met onder andere muziek, cultuur, theater, culinair genieten en natuur. De nacht van 29 op 30 oktober is gekozen omdat het de langste nacht van 2011 is. Dit vanwege het terugzetten van de klok.

De Beerzen hebben geschiedenis geschreven als de eerste Nederlandse gemeente met een vrouwelijke burgemeester: mevrouw Truus Smulders-Beliën. Met het eerste Nachtburgemeesterscongres van de lage landen willen de Beerzen opnieuw een historische mijlpaal plaatsen. De Beerzen hebben zelf ruime ervaring met het nachtburgemeesterschap. Voormalig Veulpoepers-gitarist Harrie van Hoof droeg in april, na vele jaren de nachtelijke scepter gezwaaid te hebben, het stokje over aan Marian Smolders. Als nachtburgemeester verzamelde zij direct een staf om zich heen. Dit team zal actief betrokken zijn bij het evenement. De huidige dagburgemeester van Oirschot, Ruud Severijns, heeft ondertussen toegezegd zijn medewerking te verlenen.

Het congres wordt georganiseerd onder auspiciën van Stichting Kubes, bekend van grootschalige Beerse producties als de musical 'Moulin Rouge' en de film 'In naam van de vader'. Binnenkort is via de website www.nachtburgemeesterscongres.nl meer informatie over het congres en het culturele programma beschikbaar.

Kent of bent u een nachtburgemeester? Neem dan even contact op met de organisatie via ernomijland@gmail.com.

Voor een overzicht van nachtburgemeesters in Nederland en Vlaanderen, klik hier. En lees ook nieuwsberichten en artikelen rond het thema nachtburgemeesters.

In het nieuws...
- Bericht op Omroep Brabant, 8-11-2010
- Bericht in Brabants Dagblad.

10.14.2010

Liedjes van dichtbij én een bijzondere onthulling

Optredens van Beerse singer-songwriters én een bijzondere onthulling door de nachtburgemeesters van ‘De Beerzen’ en Tilburg, samen met de Oirschotse dagburgemeester Severijns... dat zijn de ingrediënten van een bijzondere, culturele avond in Gasterij De Kemphaan op zaterdag 6 november.

Er wordt veel muziek gemaakt in de Beerzen. Niet alles wordt op een podium ten gehore gebracht. Er zijn nog allerlei liedjes die ergens in de kast liggen en ten onrechte het daglicht nog niet gezien hebben. ’t Interieur organiseert daarom een speciale avond om deze liedjes af te stoffen en in de schijnwerpers te zetten voor een groter publiek.

Tijdens de ‘Singer-songwritersavond’ zullen Beerzenaren hun liedjes live - solo of met orkest - vertolken in allerlei genres: van Nederlandstalig, Engels en Frans tot Pop, Rock, Jazz en Hiphop. Er zijn nu al diverse aanmeldingen. Het belooft een gevarieerde, muzikale liedjesavond te worden. In het programma zijn nog enkele plaatsen vrij voor nieuwe aanmeldingen.

Optredens zijn er van:
1. De 2JJs, Jan den Otter en Jan van Ham
2. Susanne van den Heuvel en Jochem de Vet
3. Erno Mijland
4. Frans Verouden
5. Maikel Huben
6. Jan Lavrijsen
7. Jack Foe (band van Martin Smits)

Onderstaand: 'Geef me peper', een tekst van Erno Mijland, gezongen door Marco Raaphorst.



Deze liedjesavond krijgt nog een extra bijzonder tintje door een bezoek van de nachtburgemeester van ‘De Beerzen’ en haar voltallige college, de nachtburgemeester van Tilburg en dagburgemeester Severijns van de gemeente Oirschot. Deze belangrijke (culturele) bestuurders zullen tijdens de avond een bijzondere onthulling doen.

Aanvrang is om 20.30 uur, entree is gratis.

9.06.2010

De Beerzen zoeken singer-songwriters!

Er wordt veel muziek gemaakt in de Beerzen. Niet alles wordt op een podium ten gehore gebracht. Er zijn nog allerlei liedjes die ergens in de kast liggen en het daglicht niet gezien hebben. Vandaar een oproep voor iedereen die zelf liedjes schrijft en graag een eigen nummer (of meerdere nummers) ten gehore wil brengen.

Op zaterdagavond 6 november is er in café De Kemphaan een 'Singer-songwritersavond', georganiseerd door 't Interieur. Alles mag: Nederlandstalig, Engels, Frans, Pop, Rock, Jazz, Hiphop enzovoort. Als het maar eigen werk is. Mocht je een liedje hebben geschreven, maar zelf geen zanger(es) zijn of begeleidend muzikant hebben dan kunnen wij kijken om je daar in contact mee te brengen.

Dit is je kans jou lied ten gehore te brengen, laat je horen en doe mee op 6 november 2010 voor een echte Beerse ‘Zing je eigen liedjesavond’.

Geef je op of vraag om meer informatie bij Harrie van Hoof of Herm Kisjes, uiterlijk voor 1 november.

6.12.2010

WK Voetbal in de Villa 'De Kemphaen'



Voetbal is een spannend, maar ook ingewikkeld spel. Gelukkig zijn er deskundigen die het ons uit kunnen leggen. Ze komen met uitspraken als:
- "Elk nadeel heb zijn voordeel, en elk voordeel heb zijn nadeel."
- "De ketting is net zo sterk als de zwakste schakel."
- "Italianen kunnen niet van je winnen maar je kan wel van ze verliezen."
- "Voetbal is oorlog."
- "Voetbal is een eenvoudig spel: 22 mannen lopen achter een bal voor 90 minuten en op het einde winnen de Duitsers.
- "De kansen die we creëren, creëren we zelf, de kansen die de tegenstander creëert, creëren we eigenlijk ook voor ze."
- "De eerste negentig minuten zijn het belangrijkst."

Op zaterdag 19 juni speelt Nederland om 13.30 uur de wedstrijd tegen Japan. Gasterij De Kemphaan wordt dan omgebouwd tot Villa 'De Kemphaen'. De wedstrijd wordt vertoond op groot scherm en er zal een praattafel zijn met bekende voetbaldeskundigen uit De Beerzen en omstreken die vooraf, in de pauze en na de wedstrijd het spel zullen becommentariëren: Kees Copal (sportvrijwilliger van het jaar), Cyriel Holtkamp (oud-speler van Willem II, oud-jeugdtrainer van Willem II), Tom Bodde (jeugdvoorzitter van Beerse Boys, middenvelder bij de Veteranen en oud-speler van Oltmarsum). Er wordt niet alleen gesproken: een voetbalanalyse op whiteboard zal zelfs de meest complexe situaties helder maken, ook voor de niet-kenner.

Op het kerkplein wordt een hooghoudtoernooi gehouden voor jong en oud en je kunt meedoen met een voetbalquiz. De voorbeschouwing in Villa 'De Kemphaen' begint om 13.00 uur. Entree is gratis.

Ook de wedstrijd Kameroen-Nederland op donderdag 24 juni zal rechtstreeks in 'De Kemphaen' bekeken kunnen worden.

5.21.2010

'Leven in de nacht'-wandeling



De nachtzwaluw, de uil, de vleermuis... als de mens gaat slapen, worden zij actief. Werkgroep Natuur en Landschap de Beerzen en het Interieur organiseren onder auspiciën van de nachtburgemeester van de Beerzen een nachtwandeling met drie deskundige gidsen in de nacht van 29 op 30 mei aanstaande. Er wordt gewandeld in de omgeving van Oostelbeers.

Deelnemers aan de wandeling worden op zaterdag 29 mei om 21.30 uur verwacht in Gasterij De Kemphaan. Na een korte uitleg door de gidsen Rinus van de Boomen, Peer Bussink en Hans Smulders, vertrekken de deelnemers per fiets naar Oostelbeers. Op een aantal plekken zal een stuk gewandeld worden, waarbij de gidsen uitleg geven.

Voor deze nacht wordt volle maan verwacht, wat bij helder weer betekent dat er veel te zien zal zijn. In het gebied leven onder andere reeën en vossen. De aandacht zal echter vooral uitgaan naar vogels, zoals de nachtzwaluw (ook wel 'geitenmelker' genoemd) en de uil. In de schemer zullen bovendien vleermuizen te zien zijn. Met een speciaal apparaatje zal het mogelijk zijn het sonargeluid te horen dat de vleermuis gebruikt bij het navigeren. De wandeling is de eerste activiteit, waarbij de nieuwe nachtburgemeester van de Beerzen, Marianne Smolders en de leden van haar college, acte de presence geven.

Om zoveel mogelijk van het nachtleven in de natuur te zien, verzoekt de organisatie deelnemers honden thuis te laten, geen zaklamp mee te nemen en zo stil mogelijk te zijn tijdens de wandeling.

Deelname aan de wandeling is gratis. Na afloop is er gelegenheid een nachtmutsje te nemen in Gasterij de Kemphaan.

(foto: de nachtzwaluw, bron: Wikipedia)

5.14.2010

Integraal: de speech van JanCees van Beers

Onderstaand de integrale speech van wethouder JanCees van Beers tijdens Koninginnenacht 2010, waar de Beerzen hun nieuwe nachtburgemeester kozen.

Geachte nachtburgers, hartelijk welkom!

De gemeenteraadsverkiezingen 2010 zijn nog maar amper achter de rug. De klanken van het feestgedruis zijn weggestorven, de onvermijdelijke tranen van het electorale verdriet opgedroogd. De nieuwe raad heeft plaatsgenomen, het nieuwe college is aan de slag gegaan, de gemeentelijke organisatie bruist.

En nu staan we voor de volgende krachtmeting die moet leiden naar het gevoel en het vertrouwen dat onze Beerse samenleving dag én nacht, bij nacht en ontij, kan rekenen op een goed bestuur.

Mij is de onmetelijk eer vergund om als wethouder van bestuurlijke vernieuwing en burgerparticipatie zitting te mogen hebben in de jury die zodadelijk, samen en namens u allen als burgers van Middelbeers, de knoop moet doorhakken: wie wordt de nieuwe nachtburgemeester van Middelbeers? Jullie mogen best weten, mijn Collegegenoten zijn stik jaloers dat mij deze eer vergund is!

Ik neem deze taak overigens uiterst serieus en ontkom er daarbij niet aan om enkele bespiegelingen te wijden aan het bijzondere nachtambt waarvoor we hier bijeen zijn.

Wat wij vanavond hier met elkaar delen is niets minder dan een acte van bestuurlijke vernieuwing. Zo sluit ik niet uit dat mijn politieke achterban D66 reuze ingenomen is met het feit, dat we vanavond komen tot een gekozen burgemeester. Het zou een proeftuin kunnen zijn waarin we met elkaar kunnen uitvinden óf die gekozen burgemeester werkelijk perspectief heeft. Dat maakt direct al het belang voelbaar dat schuilt in de afweging van de kandidaten die zich gemeld hebben.

En zeker zo vernieuwend is de man/vrouw verhouding op de kandidatenlijst!

Middelbeers maakt niet slechts deel uit van Oirschot maar ook van Europa. Er is geen tolk voor nodig om te weten dat het Engels voor nacht luidt: night. En evenzo het Frans voor burgemeester: maire. Samen vormen ze dan ook het Europese woordduo “nightmaire”. Echter, nu doet zich hierbij direct al weer een woordconflict voor. Immers, wie “nightmare” hoort denkt terstond aan nachtmerrie. U begrijpt het al, de nieuwe nachtburgemeester moet ons geen nachtmerrie bezorgen, toch?

De kandidaten moeten vanavond ‘n lange lijst van vragen beantwoorden, want je wordt niet zomaar nachtburgemeester, en al helemaal niet van Middelbeers. Zij beseffen dat en hebben zich ongetwijfeld terdege voorbereid. Het kan voor hen pleiten als ze er slapeloze nachten van hebben gehad. Ik lees de spanning in hun ogen.

“Off the record” vraag ik me terplekke af of de ware nachtburgemeester dient te beschikken over mooie donkere ogen of juist een duistere blik. En, mogen we van de kandidaten verwachten dat ze beschikken over een nachtkijker? Hebben ze ooit wel eens een nachtvlucht gemaakt of een reis per nachttrein? Zo kan ik nog een tijd doorgaan, maar dat doe ik nu niet. De avond is nog lang, de nacht staat op een kier.

Evenwel is er tijdens een spoedberaad van het College van B&W een prangende vraag ter tafel gekomen die vanavond beslist om een antwoord roept: hoe laat loopt de nacht ten einde en begint de dag? Anders: wanneer gaat de dag over in de nacht? Jullie begrijpen natuurlijk direct, dat dit van feitelijk belang is voor de werkoverdracht tussen burgemeesters.



Ik wil afsluiten met enkele woorden te wijden aan de vertrekkende nachtburgemeester, Harry van Hoof. Die wordt zodadelijk opgeslokt door de nacht, nog even zijn nacht. Maar het kan toch niet zo zijn dat hij zomaar aan zijn lot wordt overgelaten? Hoe wordt de nazorg voor hem geregeld, want hij moet ongetwijfeld afkicken van zo’n ambtsperiode. Is er zoiets als een adviseurschap voor hem weggelegd, want hij is inmiddels een ware ervaringsdeskundige, met koninklijke status. Ik vertrouw erop dat Harry in ieder geval enkele wenken voor een waardig nachtburgemeesterschap zal meegeven aan zijn opvolger.

Nou, dat was het dan!

En nu aan de slag!

Middelbeers, 29 april 2010.

JanCees van Beers,

Wethouder en Jurylid verkiezing Nachtburgemeester Middelbeers

4.30.2010

Nieuwe nachtburgemeester voor De Beerzen

Marian Smolders

Marian Smolders (52) is de nieuwe nachtburgemeester van de Beerzen. Wethouder voor cultuur JanCees van Beers van de gemeente Oirschot maakte dat in de nacht van donderdag op vrijdag bekend tijdens een feestelijke bijeenkomst in Gasterij de Kemphaan in Middelbeers.

Smolders volgt Harrie van Hoof op, die de eretitel van nachtburgemeester elf jaar mocht dragen. Tijdens zijn afscheidsspeech sprak Van Hoof met veel warmte over het culturele en sociale leven in de Beerzen. Tijdens zijn nachtburgemeesterschap was Van Hoof betrokken bij talloze culturele projecten, zoals het Hartje Zomer Festijn en de rockmusical Moulin Rouge. Om ook iets tastbaars na te laten, schonk Van Hoof de Beerse bevolking een praatpaal, die op een centrale plek in het dorp geplaatst zal worden. Dorpsgenoten kunnen er briefjes op prikken waarop staat wat hen bezig houdt.

Eerste vrouw
Een jury van lokale deskundigen beoordeelde de presentaties van vijf kandidaten voor het Beerse nachtburgemeesterschap. Smolders legde in haar presentatie vooral de nadruk op de rol van het dansen in het nachtleven. Op haar culturele CV prijken onder andere bijdragen aan de Oirschotse Kunstroute en de activiteiten van ’t Interieur dat regelmatig bands naar de Beerzen haalt en wandelingen en ludieke activiteiten voor jong en oud organiseert. Smolders is niet de eerste vrouwelijke nachtburgemeester van Nederland. Die eer is voor Yolande Weerdenburg die in 1996 Nachtburgemeester van Den Haag werd.

4.18.2010

Bruisende koninginnenacht in Middelbeers

Al jaren hebben de Beerzen een heuse nachtburgemeester in de persoon van Harrie van Hoof. Op donderdag 29 april kiest het dorp zijn opvolger tijdens een bruisende avond in Gasterij de Kemphaan. Het meer dan 20 muzikanten sterke orkest D’Af en Toeters XL uit Hilvarenbeek zorgt voor levendige muziek.

Harrie van Hoof zal persoonlijk zijn ‘nachtburgermeestersketting’ overdragen aan zijn opvolger. Eerder dit jaar deed de organisatie een oproep voor kandidaten voor het nachtburgermeesterschap. Naast Frans Verouden zijn tot grote verrassing van de organisatie vier vrouwelijke kandidaten genomineerd: Ellen Visser, Loes van Beers, Corry Zigenhorn en Marian Smolders. De kans dat de Beerzen net als in 1946 een vrouw in een burgemeestersambt krijgen is dus niet ondenkbeeldig. Een deskundige jury, bestaande uit JanCees van Beers (de nieuwe wethouder van cultuur), Frank Vugts (café De Zwaan) en Lisette Lemmens (Gasterij De Kemphaan), zal beoordelen welke kandidaat zich de komende twee jaar nachtburgemeester mag noemen van de Beerzen. De kandidaten worden getoetst op hun culturele betrokkenheid en hun visie op de functie van het nachtburgemeesterschap en het nachtleven van de Beerzen.



D’Af en Toeters XL
De muziek wordt tijdens de avond verzorgd door D’Af en Toeters, een blaasorkest uit Hilvarenbeek en omstreken met 13 blazers en 2 slagwerkers. Het orkest bestaat sinds 1982 en brengt popmuziek in eigenzinnige arrangementen. Voor deze speciale gelegenheid wordt het orkest uitgebreid tot D’Af en Toeters XL met Coen van de Wouw (percussie), Kees Krijnen (toetsen), Tony de Bruijn (gitaar en zang) en leadzang en backing vocals van Lieveken Vester, Sandra van Liere, Carry van Roovert, Marike van de Sanden en Frans Verouden. De band brengt klassieke popnummers, door Joep Robberts van een blazersarrangement voorzien. Op het repertoire staan bekende nummers als ‘Roxanne’ van the Police, ‘Easy Lover’ van Phil Collins en Philip Bailey en verder nummers van o.a. Anouk, Madonna en Michael Jackson.

De avond is Gasterij De Kemphaan begint om 21.00 uur. Entree is gratis.

3.08.2010

Beerse Jutkampioenschappen

Erger je je ook wel eens aan al die troep in de Beerse natuur en in het dorp? Niet doen! Bekijk het eens van de andere kant: overal kom je bijzondere afvalmaterialen tegen, voorwerpen waar menig archeoloog jaloers op zou zijn. Het zijn spullen, afkomstig van kinderen en volwassenen, elk met een eigen verhaal.



foto: arenamontanus

Zou het niet schitterend zijn om deze materialen te verzamelen, te bestuderen en ze een nieuwe functie te geven? Dat vinden wij ook! Daarom organiseren we op zondag 21 maart, de eerste dag van de lente, de eerste Beerse Jutkampioenschappen. Hoogste tijd voor een grote buiten schoonmaak! Op 20 maart is het Nationale Opschoondag. De Beerzen doen natuurlijk mee, zij het een dag later op 21 maart. De organisatie is in handen van Werkgroep Natuur en Landschap, de Jeugdgemeenteraad en ’t Interieur.

Jutten
Jutten is zoeken naar spullen die van niemand zijn en die je dus kunt meenemen en gebruiken. Meestal wordt het woord gebruikt voor het verzamelen van aangespoelde spullen op het strand. Maar je kunt ook op straat of in de bossen jutten. Overal vind je wel spullen die mensen zijn vergeten mee te nemen. Ook in de Beerzen.

De wedstrijd
Tijdens de jutwedstrijd gaat het erom dat teams (onder begeleiding van minimaal 1 volwassene) zoveel mogelijk afval opsporen en verzamelen.

Voor de creatieve jutters is er ook een jutkunst-wedstrijd. Daarbij is het de bedoeling om met het afval een prachtig kunstwerk te maken onder begeleiding van ervaren kunstenaars.

Waar en wanneer?
We starten op zondag 21 maart om 10.00 uur bij Gasterij De Kemphaan aan de Willibrordstraat waar het verdere programma wordt uitgelegd. Deelname is gratis. Je kunt je team van tevoren aanmelden bij: frans@personore.com, herm.kisjes@chello.nl of ernomijland@gmail.com of nog gemakkelijker via dit online formulier.

Programma
10.00 uur Ontvangst
10.30 uur Start met Beerse Jutwedstrijd
13.00 uur Terug bij de Kemphaan met alle materialen
13.30 uur Start activiteit Jutkunst met kunstenaars
14.30 uur Muziek met de PP-band (PuurPlezier, soul en blues) en OB-band (Ouwe Ballen, rock uit de jaren 70-80)
15.30 uur Prijsuitreiking

Reglement:
1. Ieder team heeft minimaal 3 personen en maximaal 6 personen.
2. Ieder team heeft minimaal 1 volwassene.
3. De volgende teams kunnen bij de Beerse Jutwedstrijd prijzen verdienen:
. Het team dat het meeste afval heeft verzameld (volume)
. Het team met het zwaarste jutwerk.
. Het team met de meest originele jutwerken.
4. Gooi geen afval onderweg weg; je zou hiermee een ander team extra afval kunnen toebedelen.
5. Jutten mag met elk vervoermiddel en met alle hulpmiddelen. Vanzelfsprekend mag er geen schade aangericht worden aan de natuur.
6. Ieder team maakt na afloop van de complete jutvangst een prachtig kunstwerk.
7. Over het reglement en de einduitslag kan helaas niet gecorrespondeerd worden.

We wensen alle deelnemers heel veel jutplezier en veel succes met een mooie vangst en een behouden vaart.

1.25.2010

Beers Schoon!

Beers doet mee aan de landelijke natuuropschoondag! Weg met die troep in de bossen, de heide en het openbaar groen. De Werkgroep Natuur en Landschap de Beerzen en het Interieur nemen het initiatief deze dag, medio maart, op een ludieke manier in te vullen. Beerse organisaties die mee willen doen, zijn van harte uitgenodigd. Neem contact op met erno@innodoks.nl.

12.03.2009

Cheers in Beers VI komt eraan


(foto: http://www.flickr.com/photos/theedinburghblog/)

Cheers, dat willen we toch weer tegen elkaar kunnen zeggen op 31 december aanstaande, als we proostend het nieuwe jaar in gaan. 't Interieur zal wederom de ingrediënten aandragen voor een onvergetelijke avond onder vrienden en bekenden.

Gasterij de Kemphaan is dit jaar het decor voor de Rinus van de Boomen Big Band, een band van Beerse coryfeeën met on-Beerse muziek.

Ongetwijfeld bent u al eerder te gast geweest op een van de eerdere “Cheers in Beers” feesten, hebt u ervan gehoord of stond u op het punt erop in te tekenen maar kwam erop het laatst iets tussen. Laat u dit jaar verrassen door een spetterend maar toch intiem oud en nieuw feest.

Aanvang: 21.00 u.
Einde avond: 03.00 u.

De ‘live’ muziek zal afgewisseld worden met onvervalste disco, dansen wordt gegarandeerd. Maar degenen die toch wat liever een rustig plekje opzoeken worden niet vergeten.

De entree van de avond bedraagt: 30 euro per persoon en voor jeugd tot 16 jaar geldt een aangepast tarief van 15 euro. Hiervoor zijn de hele avond alle consumpties inbegrepen en wordt om 00.00 u champagne geserveerd. Daarnaast zal er een buffet gepresenteerd worden zodat ook de inwendige mens niet vergeten wordt.

Kortom, was u al in afwachting van deze uitnodiging of had u nog geen plannen op 31 december vertrouwen wij erop u nu een aanleiding te hebben gegeven koers te zetten naar de Kemphaan.

Laat u via e-mail aan ons weten of u gaat deelnemen. Dit kan op de volgende adressen:

* Fam.d.otter@hetnet.nl
* h.hoof20@chello.nl
* gvandennieuwenhoff@gmail.com

Tot de 31e december

Jan den Otter
Harrie van Hoof
Gert-Jan van den Nieuwenhoff

10.04.2009

Beerse familieband Flitz bij 't Interieur

IMG_8713.JPG

Het Beerse trio Flitz treedt op zondag 8 november op in gasterij De Kemphaan in Middelbeers. De band bestaat uit Carl Smetsers (toetsen), zijn zoon Ralf (14 jaar) op drums en dochter Jenny (16 jaar), zang. Deze familieband brengt muziek voor de hele familie.

Carl is een door de wol geverfde muzikant. Als scholier speelde hij al in de Middelbeerse band Music Power. Op 18-jarige leeftijd werd hij beroepsmuzikant en speelde in bands als Apart, Multiple Choice en Touche. Hij begeleidde in de jaren 80 en 90 Nederlandse topartiesten, zoals Lee Towers, Gerard Joling, Anita Meijer, Maywood, Henk Wijngaard en Arne Jansse. In 2002 stopte Carl met het beroepsmatig muziek maken. Op dit moment speelt hij nog in de bands Clearout en Touche.

Ralf maakte in 2006 zijn podiumdebuut op Splinterbende, de talentenjacht van het Splinterfestival en won direct met een daverende drumsolo. In 2007 kwam hij terug als jurylid.

Jenny zingt al een hele tijd. Pas sinds kort doet ze dat op het podium, met Flitz, maar ook als 'special guest' bij Clearout.

Flitz speelt covers van populaire muziek van de jaren zeventig tot nu. In drie sets zullen nummers de revue passeren van onder anderen Michael Jackson, Billy Joel, Marco Borsato, Kane, Amy Winehouse, Anouk en Tina Turner.

Entree voor het optreden is gratis. Aanvang: 15.30 uur.

6.05.2009

Wandeling rond het thema 'aardkundige waarden'



Op zondag 14 juni organiseren het Interieur en Werkgroep Natuur en Landschap de Beerzen in samenwerking met Gasterij De Kemphaan in Middelbeers een programma voor het hele gezin met een informatieve wandeling rond het thema ‘aardkundige waarden’, een lunch en een optreden van Local Heroes.

Aardkundige waarden zijn die onderdelen van het landschap die iets vertellen over de natuurlijke ontstaanswijze van het gebied. Aardkundige waarden hebben betrekking op de niet-levende natuur en vormen ons aardkundig erfgoed. Voorbeelden hiervan zijn onder meer stuifzandgebieden, dekzandruggen, veengebieden en stuwwallen.

Om 9.30 uur worden deelnemers ontvangen bij De Kemphaan aan de Willibrordstraat met koffie. Hierna volgt een wandeling van ongeveer twee uur. Tijdens de wandeling geeft Job van de Voort, specialist op het gebied van aardkundige waarden, tekst en uitleg over de aardkundige waarden in ‘het veld’.

Deelname aan de wandeling is gratis en aanmelden is niet nodig.

Rond 12.30 uur is bij de Kemphaan de mogelijkheid om voor eigen rekening een verrassende lunch te gebruiken onder het genot van een optreden van gelegenheidsband Local Heroes. Ook niet-wandelaars kunnen mee-eten.

4.15.2009

Koninginnenacht met Back in Bizznizz

Op woensdag 29 april, de avond voor Koninginnedag, vindt in Gasterij De Kemphaan aan de Willibrordstraat in Middelbeers een feestelijke Koninginnenacht plaats.

De avond begint om 20.00 uur met een vrijmarkt. Wie tijdens deze markt gebruikte spulletjes wil verkopen, kan zich hiervoor aanmelden op telefoonnummer (013) 514 2437.

Later op de avond is er een optreden van Back in Bizznizz. Deze veertigers besloten terug te gaan naar hun muzikale roots: ‘rock met een riff’ met een prominente rol voor de gitaren. Lekker in het gehoor liggende covers van de jaren ’70 tot nu: Kiss, Black Sabbath, Kane, Kings of Leon, 3 Doors Down. Soms met een vette knipoog naar het origineel. De band bestaat uit Ad van Halteren op drums, John Martens en Stefan Sanchez op gitaar en Frans Verouden (op de foto) op basgitaar en zang.

Gedurende de hele avond zijn er bijzondere activiteiten zoals een Queens look-a-like, ludieke oud-Hollandsche speelen, zoals blikjes gooien, sjoelen, spijkerbroekhangen en appelhappen. Voor wie trek heeft zijn er de "ballen van de koningin", ofwel: een lekker broodje bal.

De entree is gratis.

1.19.2009

Beers leeft! Doe mee!

Verhalen, gedichten, live muziek van Noud Bongers en een ludieke kwis: dat zijn de ingrediënten van een levendige middag in Gasterij de Kemphaan in Middelbeers op zondag 8 maart. Thema van de middag, georganiseerd door ’t Interieur, is ‘Beers leeft!’

In 2005 organiseerde ’t Interieur ‘De nacht van het woord’. Beerzenaren van jong tot oud droegen in een onvergetelijke avond hun verhalen en gedichten voor. Hoogste tijd voor een vervolg vond de organisatie, maar dan net even anders. Tijdens ‘Beers leeft!’ worden teksten daarom afgewisseld met een ludieke kwis met vragen over het Beerse dialect, de Beerse geschiedenis en de Beerse omgeving. Het woord zal afgewisseld worden door live muziek van een Nederlandstalige act. De middag wordt gepresenteerd door het niet zo bekende duo Dave en Danny.

Doe mee!
’t Interieur is op zoek naar deelnemers voor de middag. We zoeken naar schrijftalent van jong tot oud. Schrijf een tekst rond het thema ‘Beers leeft!’ of haal er een uit je archief. ‘Beers leeft!’ is bedoeld als breed thema: laat je inspireren door het leven in de Beerzen, maar geef gerust je eigen invulling. Zend je bijdrage naar de organisatie (ernomijland@gmail.com). Die maakt een selectie van de teksten die voorgedragen gaan worden op 8 maart. Onderdeel van de avond is een blokje met 160’s, gedichten van 160 tekens die passen in één SMS-bericht. Dit gedicht kun je via internet doorgeven: http://tinyurl.com/160gedicht.

Voor de kwis zoeken we naar teams van drie deelnemers. De vragen voor de kwis zijn zo gemaakt dat teams met variatie in leeftijd (drie generaties!) het meest succesvol zullen zijn. Natuurlijk zijn er fraaie prijzen te winnen! Ook voor de kwis kun je je opgeven bij ernomijland@gmail.com. Je kunt ook het onderstaand formulier inleveren bij Erno Mijland (Kuikseindseweg 17) of bij Herm Kisjes (Margrietplein 16).

De middag begint om 13.30 uur en duurt tot ongeveer 18.00 uur. Deelname en entree zijn gratis.

1.10.2009

Snertwandeling rond het thema 'bomen'



Op zondag 18 januari 2009 organiseren Werkgroep Natuur en Landschap de Beerzen en het Interieur in samenwerking met Gasterij De Kemphaan in Middelbeers een snertwandeling door een stuk van het Beerse Buitengebied en het Beerzedal.

Thema van de wandeling is 'bomen'. Twee deskundige sprekers zullen tijdens de wandeling tekst en uitleg geven:
- Jan van Hout (Jan de Gaast) uit Oirschot, natuurkenner en bomenspecialist;
- Jan van Rijen, directeur BMF en voormalig stroomgebiedscoördinator van het Waterschap.

Samenkomst is om 09.30 uur bij Gasterij De Kemphaan aan de Willibrordstraat in Middelbeers. De wandeling zal zo'n 2,5 uur in beslag nemen. Het is raadzaam om laarzen of geschikte wandelschoenen aan te trekken. Na afloop van de wandeling is er gelegenheid om bij Gasterij De Kemphaan voor eigen rekening een kop snert te nuttigen.

Iedereen die belangstelling heeft om (gratis) aan deze wandeling deel te nemen, is van harte welkom.

(Bovenstaande beelden zijn van de Landschotse Heide; gemaakt op vrijdag 9 januari door Erno Mijland.)

12.07.2008

Hartje Winter Festijn op 14 december

Het Doornboomplein in Middelbeers is op zondag 14 december dé ontmoetingsplek voor alle Beerzenaren, van jong tot oud. In een gezellige kerstsfeer vindt dan het Hartje Winter Festijn plaats.

Er is een geweldig programma samengesteld met voor elk wat wils: levende muziek, knutselen, skiën in een virtuele wereld, winterse kost en ‘hartverwarmende’ drankjes, een kerstmarkt, een bezoek van de kerstman en nog veel meer. De entree is gratis. We presenteren u graag ons programma. Mis het niet!

Cheers in Beers V

Laat de kredietcrisis even de kredietcrisis. Het is de hoogste tijd om het te hebben over 'Cheers in Beers'. U weet wel, dat fantastische jaarlijkse feest voor jong en oud waarmee het oudjaar uitgeluid wordt in het oergezellige interieur van Gasterij de Kemphaan in Middelbeers. U was er al eens of vaker bij of wilde erbij zijn... hoe dan ook: dit jaar bent u wederom welkom. 'Cheers in Beers V', ofwel de vijfde editie van dit daverende eindejaarsfeest wordt momenteel in de steigers gezet. De aanpak dit jaar: iets kleinschaliger en erg gemoedelijk in een mooi verzorgde entourage, met drankjes, champagne en een prachtig hapjesbuffet. Deze keer geen avondvullend optreden met een grote band maar wel een disco en een podium met een verrassend muziekoptreden van 'The Local Heroes'. Het feest begint om 21.00 uur en duurt tot 03.00 uur.

We willen graag weten of u van de partij bent. U kunt zich tot en met 27 december 2008 telefonisch aanmelden bij Lisette Lemmens van De Kemphaan, telefoon (013) 514 2437 of per e-mail g.de.kemphaan@kpnplanet.nl. Volwassenen betalen € 30,00 en kinderen tot en met 15 jaar € 10,00, een volgens ons alleszins kredietcrisis-waardige prijs voor een onvergetelijke all inclusive eindejaarsbelevenis en een begin van 2009 in opperbeste stemming.

'Cheers in Beers' wordt georganiseerd door Harrie van Hoof, Jan den Otter, Gert-Jan van den Nieuwenhoff, Frans Verouden, Els Bressers, Mark en Marian van den Heuvel en Lisette Lemmens.

11.11.2008

Steve Wilson, Jess Upton en The Crazy Chesters Band



De Britse singer-songwriter en gitarist Steve Wilson en soul- en funkzangeres Jess Upton treden op zondag 30 november op in gasterij De Kemphaan in Middelbeers. Het duo wordt begeleid door The Crazy Chesters Band, een zeven heren sterke gelegenheidsformatie uit de Beerzen en omgeving met onder andere leden van de Moulin Rouge Band.

Wilson en Upton verzorgen eerst een akoestische set met voornamelijk eigen repertoire. In de tweede set springt de begeleidingsband bij voor een swingend pakket met materiaal van grote jongens en meiden zoals The Beatles, Elvis Presley, Van Morrison, Stevie Wonder en diva... Amy Winehouse.

Wilson trad in de jaren negentig regelmatig in Nederland op met zijn band The Little Green Men en nam muziek op met de band The Innocent Bystanders, waarin leden spelen van The Pretenders, de begeleidingsband van Paul McCartney Band en Van Der Graaf Generator. Wilson is onder andere beïnvloed door de popmuziek uit de jaren zestig. Het optreden maakt deel uit van een bliksemtour door Nederland waarbij ook Bladel en Tilburg aangedaan worden.

Entree voor het optreden is gratis. Aanvang: 16.00 uur.

10.28.2008

10.11.2008

Puistjesparty: going back to my roots!

Op zaterdag 25 oktober laat 't Interieur de jaren zeventig en tachtig herleven met een Puistjesparty in De Kemphaan aan de Willibrordstraat in Middelbeers.



De hele avond wordt er discomuziek gedraaid door DJ Dennis van Wijngaert uit Tilburg. Hij draait muziek van Odissey tot Abba, van Sister Sledge tot Kool & The Gang, maar zal ook uitstapjes maken naar meer eigentijdse dansmuziek. Jongeren, oudere jongeren en jongere ouderen komen daarmee volop aan hun trekken.

Een passende lichtshow, videobeelden op groot scherm en een aantal ludieke acts, waaronder een optreden van de 'Blues Brothers' maken het feest compleet.

De entree gratis. De avond begint om 21.00 uur.

6.07.2008

De laatste rookavond

Vanaf 1 juli 2008 mag er in de Nederlandse horeca niet meer gerookt worden. Daarom organiseert 't Interieur op zaterdag 28 juni een ludieke, muzikale 'laatste rookavond!' in Gasterij de Kemphaan aan de Willibrordstraat in Middelbeers. De hele avond staat in het teken van roken, rook, stoppen met roken, asbakken, peuken enzovoort...



Sweat3 verzorgt tijdens de avond een live optreden. Deze vijfkoppige band uit West-Brabant (Breda) speelt herkenbare en lekker in het gehoor liggende rockcovers met een eigen twist. Het repertoire is breed: van Anouk tot Shakira, van Nirvana tot Shocking Blue. Ook Nederlandstalig werk van o.a. Van Dik Hout en Bløf staat op het programma. Energie en plezier staat voorop, vandaar de naam van de band, die verwijst naar 'lekker zweten'. Voor de kenners: drummer Koen van den Broek speelde al vaker in Middelbeers. Een stukkie luisteren? Dat kan...
Voorafgaand aan en tussen de sets van Sweat3 wordt er muziek gedraaid die met roken te maken heeft. We hebben daarvoor een flinke lijst met titels verzameld. Mocht je zelf nog suggesties hebben, dan kun je die hier invullen.

Wie na 1 juli nog de kroeg in wil én wil roken, zal even naar buiten moeten. De Kemphaan heeft hiervoor een uniek portaal: overdekt en sfeervol ingericht. Deze rokersruimte zal feestelijk worden geopend.

Tijdens de avond wordt een educatieve presentatie vertoond waarin alle regels rond het rookverbod aan bod komen.

De avond begint om 21.00 uur. De entree is gratis.

Brabants Dagblad besteedde onlangs aandacht aan laatste rookavonden in Nederland. In het artikel komt ook 't Interieur aan het woord.

5.23.2008

Belse middag met Tony en de Hangmatten



Tien jaar geleden bezocht de Belgische band Tony en de Hangmatten (foto) de Beerzen al eens. Nu komen ze terug, op 1 juni, tijdens een Belse middag voor het hele gezin in Gasterij De Kemphaan aan de Willibrordstraat in Middelbeers. Vanaf 15.30 uur staat alles in het teken van het goede leven, zoals onze zuiderburen dat zo goed kennen: muziek, rondjes rond de kerk, een schuimende trappist en een dampende fritkot. Entree voor deze middag is gratis.

Tony en de Hangmatten zijn een prettig gestoord zootje ongeregeld dat de boel graag op zijn kop zet met haar typisch Vlaamse aanpak: 'Awel... we beginnen met de toegift, hebben we dat alvast gehad!' Ze brengen Nederlandstalig eigen werk ('Vallen doet pijn; vooral als je niet op de grond moet zijn') in een rockbezetting van gitaar, bas, toetsen, drums en zang. Tony zelf ontbreekt daarbij overigens.

Met hun feestelijke hoempadreunen en kolderteksten hebben Tony & De Hangmatten al zoveel ophef veroorzaakt dat ze in Vlaanderen al in één adem genoemd worden met de lokale 'megaster' Eddy Wally. Hun muziek riekt lichtelijk naar die van Rowwen Hèze in haar feestelijke begintijd. Maar de Belgen spreken steevast over een 'geheel eigen muziekstijl' die de naam 'Hakkentuf!' heeft meegekregen. Wat zoiets betekent als 'iedereen de boom in en gas geven!' Met enkele tv-optredens voor de BRT wist de groep wist door te dringen tot het 'grote publiek'. Dat werd nog eens versterkt door de deelname aan het VTM-programma 'Ontdek de Ster': een nogal kneuterige Belgische versie van de Soundmixshow. Wees erbij als je wilt begrijpen waar het toch steeds over gaat in het dorp, de komende maanden...

5.02.2008

Derde editie 'Vruugkroesen' in de Beerzen

Op zondag 18 mei organiseren het Interieur en Werkgroep Natuur en Landschap de Beerzen in samenwerking met Gasterij De Kemphaan in Middelbeers een volledig programma voor het hele gezin met een informatieve wandeling over begrazing op de Landschotse Heide, een proeverij/lunch en een optreden van Elmas.

Om 9.30 uur worden deelnemers ontvangen bij De Kemphaan aan de Willibrordstraat met koffie. Hierna volgt een wandeling van ongeveer twee uur over de Landschotse Heide. Tijdens de wandeling geven drie deskundige sprekers tekst en uitleg over het thema 'begrazingsbeheer':
- Wim de Jong, beheerder namens Brabants Landschap van onder andere de Landschotse Heide;
- Kees Scheepens, dierenarts en actief met het beheren van de kuddes runderen van het ras Aberdeen Angus op onder meer de Landschotse Heide en in Het Groene Woud;
- Loek Hilgers van het Stamboek Kempisch Heideschaap en betrokken bij de begrazing van de Regte Heide.
Deelname aan de wandeling is gratis en aanmelden is niet nodig.

Rond 12.30 uur is bij de Kemphaan de mogelijkheid voor een proeverij/lunch met onder meer bijzondere gerechten met vlees van dier- en milieuvriendelijk gehouden vee: het Kempisch heideschaap en het Aberdeen Angus (Groene Woudrund). Kosten voor deze lunch bedragen 12,50 euro. Ook niet-wandelaars kunnen mee-eten.



Tijdens de proeverij/lunch is er een optreden van de band Elmas (Armeens voor 'diamant'). Leden en ex-leden van onder meer De Veulpoepers, PP band, The Buddies, de Coup en Sax in the City brengen sfeervolle Balkanmuziek ten gehore, met instrumenten als: viool, drums, accordeon en diverse blaasinstrumenten. Hun melancholische ballades en aanstekelijke dansmuziek wisselen elkaar af, hier en daar doorspekt met onvoorspelbare solo's.

2.01.2008

Puistjesparty

Ben jij ook jong geweest? Stond jij ook te tobben voor de spiegel? En naar welke muziek luisterde je dan? Het Interieur laat op 23 februari je gouden pubertijden herleven met een Puistjesparty in De Kemphaan. We zullen je laten dansen op de platen van toen: van Tavares tot Abba, van Sister Sledge. Ook worden enkele videoclips vertoond uit de jaren zeventig. Wie gekleed komt in jaren zeventig of tachtig-stijl maakt kans op een leuke prijs. Zoals gewoonlijk is de entree gratis. We beginnen om 21.00 uur.

Een voorproefje:



Vaders en moeders, neem je kinderen mee!
Zoons en dochters, neem je ouders mee!

1.12.2008

Fietsen, wandelen en snert op 20 januari

http://www.blogger.com/img/gl.link.gifOp zondag 20 januari organiseren Werkgroep Natuur en Landschap de Beerzen en 't Interieur in samenwerking met Gasterij De Kemphaan in Middelbeers een combinatie van fietsen en wandelen op landgoed Baest en in het natuurontwikkelingsgebied tussen Baest en Spoordonk. Na afloop is er - voor eigen rekening - snert voor alle deelnemers.


Grotere kaart weergeven

Waterschap de Dommel werkt aan de herinrichting van grote delen van de Beerze. De Beerze ontstaat bij Landgoed de Baest uit de samenloop van de Groote Beerze en de Kleine Beerze. De Beerze stroomt langs Spoordonk naar natuurgebied Kampina om vervolgens bij Boxtel in de Dommel te stromen. Het project is de ontbrekende schakel tussen het recent uitgevoerde herstelproject van de Groote Beerze bij Westelbeers en het natuurontwikkelingsproject Viermannekesbrug benedenstrooms van de Spoordonkse molen. Dit plan omvat de herinrichting van de Beerze vanaf het Wilhelminakanaal (Baest-Noord) tot aan de watermolen in Spoordonk.

Tijdens de activiteit zullen twee deskundige sprekers tekst en uitleg geven:
- Jan van Rijen, directeur BMF en voormalig stroomgebiedscoördinator van het Waterschap
- Joep van der Helm, opzichter bij Waterschap De Dommel

Wie mee wil wandelen en fietsen wordt om 9.00 uur verwacht bij Gasterij De Kemphaan aan de Willibrordstraat in Middelbeers. De tocht zal zo’n 2,5 uur in beslag nemen. Het is raadzaam om laarzen of geschikte wandelschoenen aan te trekken. Deelname aan de tocht is gratis.

11.28.2007

Cheers in Beers 2008

Ook dit jaar organiseert 't Interieur weer een spetterend eindejaarsfeest onder de titel 'Cheers in Beers'. Wederom is de Kemphaan het decor voor dit grootse feest op 31 december. Het concept is onveranderd: een familiefeest, met aandacht voor iedereen, dus ook de allerkleinsten (vanaf 4 jaar).

Verder zal het feest in het teken van de 'eighties' staan. U weet wel: Boys Town Gang, KC and the Sunshine Band, Rose Royce, Sade, Johnny Guitar Watson, kortom Disco Time. Plateauzolen, brede revers en wijde pijpen. Trek alles uit de kast en let's party!

We kunnen maximaal 300 deelnemers ontvangen. Volwassenen betalen 47,50 p.p., kinderen van 12 tot/met 16 jaar 15 euro en van 4 t/m 12 jaar 7,50 euro. Klik hier voor het deelnameformulier, vul het in en lever het aan bij:

Harrie van Hoof: h.hoof20@chello.nl

of

Gert-Jan van den Nieuwenhoff: heleengj@xs4all.nl

Na ontvangst van uw inschrijving ontvangt u na circa 2 weken een verzoek
tot betaling alsmede het programma.

10.14.2007

The Wibras in de Kemphaan



Op zaterdag 27 oktober treedt in Gasterij de Kemphaan aan de Willibrordusstraat in Middelbeers de viermansformatie The Wibra's op. Het concert begint om 21.00 uur en de entree is gratis.

The Wibra's is een coverband uit de Kempen. De band brengt een repertoire van stevige rock, afgewisseld met gevoelige ballads, Nederlandstalige muziek en blues. De band speelt nummers van onder andere Jimi Hendrix, de Dijk, Steppenwolf en Van Dik Hout. Zanger/gitarist Johan van Gestel: "In de jazz- en klassieke muziek is het heel normaal dat je muziek van anderen speelt. Maar in de popmuziek wil men dat niet weten, terwijl iedereen graag naar ons komt kijken. Het is net als bij die textielgigant in onze bandnaam: niemand wil er gezien worden, maar iedereen komt er."

The Wibra's bestaan uit Johan (zang/gitaar), Howard (solo gitaar/zang) Carlo (basgitaar/zang) en Eric (Drums/zang). Howard was onlangs nog in Middelbeers te zien en te horen als gitarist van het orkest bij de rockmusical Moulin Rouge.

Meer informatie over The Wibras vind je op www.thewibras.nl.

7.06.2007

Soul, funk en disco met Soulfever Boulevard



Op zaterdag 25 augustus treedt in Gasterij de Kemphaan aan de Willibrordusstraat in Middelbeers negenkoppige formatie Soulfever Boulevard op. Het concert begint om 21.00 uur en de entree is gratis. Noteer het alvast in je agenda!

Soulfever Boulevard is een zeer enthousiaste, professionele coverband met een grote passie voor authentieke soul. Al sinds 1999 verzorgt de band energieke, avondvullende live optredens op grote en kleine feesten. Voor het publiek is het repertoire absoluut een feest van herkenning met hits van o.a. Aretha Franklin en James Brown en veel heerlijke disco, funk en danceclassics. Ook een zwoele soulballad ontbreekt niet.

Het podium wordt bemand en bevrouwd door een stevige basis met drums, bas, toetsen en gitaar, drie blazers en een ijzersterke zanger en zangeres als frontteam. Hun enthousiaste presentatie draagt elk optreden weer bij aan de feestvreugde.

Meer informatie over Soulfever Boulevard vind je op www.soulfeverboulevard.nl. Onder de knop 'demo' kun je geluidsfragmenten beluisteren van enkele nummers uit het repertoire.

5.27.2007

Tweede editie ‘Vruugkroesen’ in de Beerzen

Op zondag 10 juni organiseren het Interieur en Werkgroep Natuur en Landschap de Beerzen in samenwerking met Gasterij De Kemphaan in Middelbeers ‘Vruugkroesen’ (Beers voor ‘Frühschoppen’), een ochtendvullend programma voor het hele gezin met een fietstocht, een lunch en een optreden van Yazzmine.

Om 9.30 uur worden deelnemers ontvangen bij De Kemphaan aan de
Willibrordstraat met koffie. Hierna volgt een fietstocht door het buitengebied van de Beerzen. Tijdens de tocht staat het thema ‘(de verwevenheid van) het landschap, het water en de cultuurhistorie in de Beerzen’ centraal.

De route voert de deelnemers - over verharde wegen - onder andere langs de Huijgevoort, de Neterselsche Heide, het dal van de Groote Beerze, de Westelbeerse kapel, de Broekeindsedijk, de Mettropweg en Spekdonken.

Tijdens de fietstocht geven drie deskundige sprekers tekst en uitleg over het
gebied:
- Wim de Jong, beheerder van Brabants Landschap;
- Toon Schilders, deskundige op het gebied van cultuurhistorie;
- Lonneke Schilte, beleidsmedewerkster van Waterschap De Dommel.

Rond 12.30 uur staat bij de Kemphaan een lunch klaar. Tijdens de lunch speelt het jazzkwintet Yazzmine, bestaande uit Stijn van der Heijden (tenorsax), Bob Tonglet (piano), Andreas Kühne (drums), Bart van de Sande (gitarist/componist) en Remco van Dun (bas). Het kwintet speelt standards van onder anderen Wayne Shorter en Miles Davis en eigen werk geïnspireerd door onder anderen gitarist John Scofield.

Deelname aan het ‘Vruugkroesen’ bedraagt 12,50 euro per persoon voor volwassenen. Kinderen tot en met de basisschool betalen vijf euro. In verband met de inkopen voor de lunch moet u zich uiterlijk donderdag 7 juni hebben ingeschreven. Dat kan per e-mail via aanmelden@tinterieur.com of telefonisch op de aanmeldlijn van ’t Interieur: 084-8321812 (naam, aantal volwassenen en aantal kinderen inspreken).

4.01.2007

Living Tunes op Koninginnenacht

Op zondag 29 april, de avond voor Koninginnedag, speelt in Gasterij de Kemphaan aan de Willibrordusstraat in Middelbeers de band Living Tunes, met in de gelederen Alides Hidding, bekend van de Time Bandits. Het concert begint om 21.00 uur en de entree is gratis.



Living Tunes is een coverband met een fris en opvallend breed repertoire van pop, rock en disco tot smartlap; van Elvis' 'Suspicious Minds' tot 'Kiss' van Prince (zie videoclip hierboven) en van een smartlap als 'Huilen is voor jou te laat' tot een soulklassieker als 'Papa was a rolling stone'. De band speelt ook nummers uit het roemruchte verleden van Times Bandits, zoals 'Golden Voice' en 'I'm Specialized'.

De band bestaat behalve uit zanger/gitarist Alides Hidding uit zangeres Ann Verberk, percussionist/drummer - en regionale bekendheid - Koen van den Broek en Cok van Gaalen op bas.

Meer informatie over de band vind je op www.livingtunes.eu.

2.14.2007

Nacht van de traan met Fox en de Strotjes



Op zaterdag 3 maart treedt in Gasterij de Kemphaan aan de Willibrordusstraat in Middelbeers het Nederlandstalig orkest Fox en de Strotjes op. Het concert begint om 21.00 uur en de entree is gratis.

Fox en de Strotjes brengt een eigen(zinnige) keuze uit het Nederlandstalig repertoire uit de periode van eind ’50-er tot begin ‘70-er jaren, waaronder juweeltjes als 'Ach Margrietje', 'Brandend zand', 'De Vlieger', 'Ik doe wat ik doe' en 'Pappie loop toch niet zo snel'. De oude en minder oude, bekende en minder bekende smartlappen, meezingers, maar ook luisterliedjes en songfestivalkrakers zijn geselecteerd of gearrangeerd naar de mogelijkheden van het vijfvoudige zangtalent en het vierkoppige begeleidingsorkest. Nostalgie voert de boventoon, ook in de aankleding en presentatie, met een vette knipoog naar de sfeer van toen.

Sinds de oprichting van Fox en de Strotjes in 1996 ter gelegenheid van de 'Dag van het Nederlandse Lied' bij café Alleman in Gemert, is de bezetting uitgebreid en deed de band steeds meer podiumervaring op tijdens festivals, feesten en partijen. Het optreden in Middelbeers belooft een avond te worden met Balkenendiaanse gezelligheid, geprakte-aardappelen-met-een-kuiltje-jus-nostalgie en een sfeer van onvervalste saamhorigheid!

Meer informatie over Fox en de Strotjes vind je hier.

2.11.2007

Braziliaans carnaval met DanzaDanza

Op zondag 18 februari staat Gasterij de Kemphaan aan de Willibrordstraat in Middelbeers in het teken van het Braziliaanse carnaval. Van 16.00 tot 19.00 uur zijn er optredens van groepen van het Tilburgse percussiecentrum DanzaDanza. Tussendoor wordt Braziliaanse muziek gedraaid. De entree is gratis.

Bij DanzaDanza worden workshops Braziliaanse percussie georganiseerd. Daarbij staan bekende ritmes als samba, merengue en samba-reggae centraal. Cursisten leren de verschillende instrumenten kennen en tevens omgaan met het systeem dat achter het 'dirigeren' van een grote groep trommelaars zit. Naast het trommelen wordt ook aandacht besteed aan eenvoudige choreografieën en aan kleurrijke kleding. Optredens van cursistengroepen zijn daarom ook visuele spektakels. Meer informatie over DanzaDanza staat op de website.

2.04.2007

Snertwandeling door beekdal Kleine Beerze



Op zondag 11 februari 2007 organiseren Werkgroep Natuur en Landschap de Beerzen en het Interieur in samenwerking met Gasterij De Kemphaan in Middelbeers een snertwandeling door het Beekdal van de Kleine Beerze.

Thema van de wandeling is het project 'De Beerze op waterbasis', een project waarmee Grontmij cluster Zuid meedingt naar de hoofdprijs in een prijsvraag voor de inrichting van een robuuste ecologische verbinding langs de Beerze. Tijdens de wandeling wordt informatie verstrekt over het project en wordt ingegaan op de kwaliteiten van het gebied. Het gebied kent belangrijke waarden op het gebied van cultuurhistorie en natuur en landschap (o.a. Oude Toren, Watermolen, Molenbroek, Spekdonken, Donk). Die waarden moeten worden verweven met de landbouw, het water en recreatie.

Drie deskundige sprekers zullen tijdens de wandeling tekst en uitleg geven:
- Jack van Dijck is werkzaam bij Grontmij en projectleider voor de uitwerking van het sleutelproject Kleine Beerze, tussen Vessem en de Landschotse Heide;
- Jan van Vroenhoven is deskundige op het gebied van cultuurhistorie;
- Wim de Jong is medewerker van Brabants Landschap en deskundige op het gebied van natuurbeheer en flora en fauna.

Het vertrek is om 10.00 uur vanaf Gasterij De Kemphaan aan de Willibrordstraat in Middelbeers. De wandeling zal zo’n 2,5 uur in beslag nemen. Het is raadzaam om laarzen aan te trekken. Na afloop van de wandeling is er gelegenheid om bij Gasterij De Kemphaan voor eigen rekening een kop snert te nuttigen. Iedereen die belangstelling heeft om (gratis) aan deze wandeling deel te nemen, is van harte welkom.

Klik hier voor meer informatie over het project.

1.06.2007

Singer Songwriter-avond met Steve Wilson en Jess Upton



Zanger/gitarist Steve Wilson en zangeres Jess Upton treden op zaterdag 3 februari op in de Kemphaan in Middelbeers. Ze brengen hun muziek in kleine bezetting. In het voorprogramma speelt het duo Von Lippenbiesterveld (Frans Verouden en Johan van Gestel) een akoestische set.

Wilson trad in de jaren negentig regelmatig in Nederland op met zijn band The Little Green Men. Wilson speelde ook al eerder in Middelbeers: in 2002 als afsluiting van de Beerse Muziekkwis en een jaartje later samen met een afvaardiging van Afslag de Beerzen. Hier kun je muziekfragmenten beluisteren. Zijn gaste Jess Upton is een soul- en funkzangeres.

Entree voor het optreden in de Kemphaan is gratis.