1.29.2012

Beerse Jutkampioenschappen 2012

Erger je je ook wel eens aan al die troep in de Beerse natuur en in het dorp? Niet doen! Bekijk het eens van de andere kant: overal kom je bijzondere afvalmaterialen tegen, voorwerpen waar menig archeoloog jaloers op zou zijn. Het zijn spullen, afkomstig van kinderen en volwassenen, elk met een eigen verhaal. 

Zou het niet schitterend zijn om deze materialen te verzamelen, ze te bestuderen en ze een nieuwe functie te geven? Dat vinden wij ook! Daarom organiseren we op zondag 11 maart 2012 - aansluitend op de Nationale Opschoondag - de derde Beerse Jutkampioenschappen. Hoogste tijd voor een grote buitenschoonmaak! En dat doen we samen met vrijwilligers van de Werkgroep Natuur en Landschap, Teenstoko (jeugdwerk), de Jeugdgemeenteraad van Oirschot, basisschool St. Willibrordus en ’t Interieur.

Daarnaast willen we vragen of verenigingen, bedrijven uit ‘De Beerzen’ mee willen doen met een eigen team. Verenigingen kunnen daardoor meewerken aan een schonere natuur(omgeving) en jongeren bewuster te maken van de schade van afval. Er zal een prijs te verdienen zijn voor de beste vereniging bij het jutten.
Jutten is zoeken naar spullen die van niemand zijn en die je dus kunt meenemen en gebruiken. Meestal wordt het woord gebruikt voor het verzamelen van aangespoelde spullen op het strand. Maar je kunt ook op straat of in de bossen jutten. Overal vind je wel spullen die mensen zijn vergeten mee te nemen. Ook in de Beerzen.
De wedstrijd
Tijdens de jutwedstrijd gaat het erom dat teams (onder begeleiding van minimaal 1 volwassene) zoveel mogelijk afval opsporen en verzamelen. Er zijn ook geheime jutplaatsen die alleen met behulp van speciale schatkaarten te vinden zijn. Tijdens de wedstrijd wordt door jongeren filmpjes gemaakt om bijzondere ‘jutvangsten’ vast te leggen, ieder met een eigen verhaal.

Concert
Voor de creatieve jutters is er ook een jutkunst-wedstrijd. Daarbij is het de bedoeling om met het afval een prachtig slagwerkinstrument te maken. Als het kunstwerk klaar is, ga je onder begeleiding een live ‘jut-trommelconcert’ verzorgen.

Waar en wanneer?
We starten op zondag 11 maart om 10.00 uur bij Gasterij De Kemphaan aan de Willibrordstraat waar het verdere programma wordt uitgelegd. Deelname is gratis. Je kunt je team van tevoren aanmelden bij herm.kisjes@chello.nl of - nog gemakkelijker - via het online formulier.

Programma
10.00 uur Ontvangst
10.30 uur Start van de wedstrijd: de groepen gaan jutten
12.00 uur Tussendoor even een bordje soep en/of een broodje eten in De Kemphaan (lunch wordt geserveerd tot 13.30 uur)
13.00 uur Terugkomst bij de Kemphaan met alle gejutte materialen
13.30 uur Start activiteit Jutslagwerk
14.30 uur Live muziek van een jongeren popband
15.30 uur Prijsuitreiking

Een videoverslag van de editie van vorig jaar...



Het reglement
1. Ieder team heeft minimaal 3 en maximaal 6 personen.
2. Ieder team heeft minimaal 1 volwassene.
3. In de volgende categorieën worden prijzen toegekend:
- Het team dat het meeste afval heeft verzameld (volume)
- Het team met het zwaarste jutwerk.
- Het team met het meest originele jut-slagwerkinstrument.
4. Gooi geen afval onderweg weg; je zou hiermee een ander team kunnen helpen aan bruikbaar materiaal.
5. Jutten mag met elk vervoermiddel en met alle hulpmiddelen. Vanzelfsprekend mag er geen schade aangericht worden aan de natuur. 
6. Ieder team maakt na afloop van de complete jutvangst een prachtig instrument.
7. Over het reglement en de einduitslag kan helaas niet gecorrespondeerd worden.
We wensen alle deelnemers heel veel jutplezier en veel succes met een mooie vangst en een behouden vaart.


1.28.2012

'Beers on Piano' (vooraankondiging)


Op zondag 1 april organiseren Teenztoko, 't Interieur en Pulz (Centrum voor Kunsteducatie) een culturele dag ‘Beers on piano’. Op deze dag is er live uiteenlopende muziek te beluisteren van Mozart tot de Beatles, van klassiek tot pop- en bluesmuziek. Iedereen van jong tot oud die houdt van pianomuziek of er meer van te weten wil komen is welkom op deze muzikale dag.



Het hoogtepunt van ‘Beers on piano’ is een pianoconcert van het professionele duo Laura Sandee en Anna van Nieukerken (zie video). Laura Sandee zal ook een ‘Masterclass’ geven aan kinderen en jongeren uit Oost-West- en Middelbeers die piano spelen. De dag zal feestelijk eindigen met een piano-jamsessie in café de Kemphaan.

Voorafgaande aan ‘Beers on piano’ worden er in de basisscholen van Oostelbeers en Middelbeers educatieve lessen gegeven door Pulz over de piano.

Het doel van ‘Beers on piano’ is het maken en luisteren van (klassieke) muziek te stimuleren bij kinderen en jongeren. Daarnaast is deze culturele dag ook voor volwassenen een bijzondere aangelegenheid en is er de mogelijkheid om dichtbij kennis te maken met klassieke muziek.

1.20.2012

Snertwandeling op Landgoed Baest

De Beerze op Landgoed Baest.
Foto: website De Beerze
Op zondag 29 januari 2012 organiseren Werkgroep Natuur en Landschap de Beerzen en 't Interieur in samenwerking met Gasterij De Kemphaan in Middelbeers een wandeling op Landgoed Baest. 

Landgoed Baest kenmerkt zich door afwisselende flora en fauna, statige lanen en imposante en monumentale gebouwen uit de 16e en 18e eeuw, zoals de Eikehoef. Het karakter van de bossen wordt bepaald door de meanderende Beerze, die nog steeds in haar oorspronkelijke vorm stroomt. Het gebied heeft een rijke cultuurhistorie en men ziet er nog sporen van natuur en religie. Baest is ook zeer bijzonder vanwege de aanwezigheid van het bedevaartsoord De Heilige Eik.

Werkgroep Natuur en Landschap wil met de wandeling een lokale aftrap doen in het kader van het themajaar Historische Buitenplaatsen 2012. Tuinbaas van Baest, Renske de Graaf zal samen met Harry Hoppenbrouwers tijdens de wandeling tekst en uitleg geven over onder meer de historie, het beheer van het landgoed en de toekomstplannen.

Vertrek per fiets om 09.45 uur bij Gasterij De Kemphaan aan de Willibrordstraat in Middelbeers. De wandeling zal vervolgens zo’n 2,5 uur in beslag nemen. Het is raadzaam om geschikt schoeisel aan te trekken. Na afloop van de wandeling is er gelegenheid om bij Gasterij De Kemphaan voor eigen rekening een kop snert te nuttigen.

Iedereen die belangstelling heeft om (gratis) aan deze wandeling deel te nemen, is van harte welkom. Om een en ander organisatorisch in goede banen te kunnen leiden is aanmelden vooraf noodzakelijk. Dat kan via dit formulier:

10.12.2011

Middelbeers viert langste nacht met nachtburgemeesters

Met 'Dat wordt nachtwerk!', een sprankelend programma van muziek, beeldende kunst en poëzie, viert Middelbeers van zaterdag 29 op zondag 30 oktober de langste nacht van het jaar. Tijdens deze nacht wordt de klok een uur teruggezet. Dat wordt nachtwerk! sluit aan op het Eerste Internationale Nachtburgemeesterscongres dat op zaterdagmiddag plaatsvindt. Er zijn optredens van onder anderen nachtburgemeesters Jules Deelder (Rotterdam), DJ Isis (Amsterdam) en René Bom (Den Haag). Verder betreden de legendarische Veulpoepers het podium en zorgen de Space Pirates voor eigentijdse dance.

Drie podia...
Dat wordt nachtwerk! biedt het publiek topacts op drie podia. In Gasterij De Kemphaan staat rock, blues en jazz centraal met optredens van Jacky Checker, de BX Bluesband, de Veulpoepers en Ragmob. In de kleine uurtjes kruipen achtereenvolgens Jules Deelder en René Bom achter de draaitafel. Deelder zal het publiek als DJ vooral trakteren op fijne jazz. Bom is bekend als presentator van het jaarlijkse Parkpop in Den Haag en weet hoe je een feestje moet bouwen. In Café De Zwaan zijn het de DJ's die de toon zetten. Met opzwepende dance van Kat in het Nauw, C’est Qui, Bob?, Wasamambe, Space Pirates en het Gespuis DJ-team is een goede conditie een must. Hoofdact is DJ Isis, die als nachtburgemeester van Amsterdam een special guest is van de avond. Aan de Doornboomstraat 14 wordt Dichterspodium De Smidse ingericht. Eigentijdse poëzie wordt gebracht door nachtburgemeesters Vitalski (Antwerpen), Jules Deelder (Rotterdam) en Henjo Hekman (Zeist). Het Haagse poëzie en spoken word-collectief Puur Gelul en twee muzikale intermezzo's met Emiel van Dijk (akoestische gitaar) en Onno Witte (percussie)  maken het programma compleet. Aan de inrichting van van dichterspodium zal speciaal cachet gegeven worden door beeldend kunstenaar Hans Kleinhofmeijer.

... en een tentoonstelling
Het voormalige gemeentehuis van Oost-, West- en Middelbeers aan het Doornboomplein in de kern Middelbeers doet tijdelijk dienst als expositieruimte. Nachtburgemeester Marian Smolders organiseert hier een bijzondere expositie, waar werken te zien zullen zijn van haar collega's Doro Krol (nachtburgemeester van Nijmegen) en Zeus Hoenderop (nachtburgemeester van Tilburg). Daarnaast zullen de Beerse kunstenaars Hans Gerritsen, Mark van den Heuvel, Wiel Wiersma, Marleen Severijns, Atie Cillessen en Moniek Kolsters hun werk tentoonstellen. Tenslotte is er werk te zien van Jo Gijsen dat in bezit is van de gemeente Oirschot. Openingstijden zijn op zaterdag van 21.00 tot 0.00 uur en op zondag van 12.00 tot 16.00 uur. Entree voor deze expositie is gratis. Op zondagmiddag zal Simone van Hoof haar prachtige vioolspel ten gehore brengen.

Tickets en tijden
Op de drie podia beginnen de eerste optredens om 20.00 uur, waarna het programma doorloopt tot in de kleine uurtjes. Tickets voor de drie podia kosten 12,50 euro. Bezoekers hebben met een ticket toegang tot alle podia. Voorverkoop vindt plaats in Middelbeers bij Café De Zwaan, Hoogdijk 32 en Gasterij De Kemphaan, Willibrordstraat 12. Via de website kunnen tickets online besteld worden. Meer informatie hierover en over het programma staat op www.datwordtnachtwerk.nl.

Congres
Voorafgaand aan Dat wordt nachtwerk! vindt op zaterdagmiddag in een tijdelijk congrescentrum op het Doornboomplein in Middelbeers het Eerste Internationale Nachtburgemeesterscongres plaats. Dertien nachtburgemeesters uit Nederland en Vlaanderen en andere professionals en vrijwilligers die zonder die titel als aanjagers van cultuur actief zijn gaan met elkaar in dialoog over de vraag hoe het culturele klimaat in dorp en stad versterkt kan worden in tijden van tegenwind. Met het congres wil de organisatie het fenomeen van nachtburgemeester stevig op de kaart zetten. Er zijn presentaties van Jules Deelder, Isis van der Wel en Anton Zijderveld. Dagvoorzitter is Boris van Ham (D66) leidt een paneldiscussie waarmee het congres wordt besloten. Er zijn nog enkele tickets beschikbaar. Meer informatie hierover en over het programma staat op www.nachtburgemeesterscongres.nl.

9.13.2011

Terrasconcert RvdB Big Band & Friends

Muziek uit het hart, gespeeld door muzikale vrienden en van Beerse bodem... op zondag 18 september aanstaande treedt de Rinus v.d. Boomen Big Band & Friends op bij Gasterij De Kemphaan in Middelbeers. Het optreden begint om 16.00 uur en vindt plaats - als de weergoden het toestaan - op het terras. Tijdens de middag maakt 't Interieur bekend wat er het komend seizoen zoal op het programma staat. De organisatie van het Eerste Internationale Nachtburgemeesterscongres op 29 en 30 oktober is ook van de partij om een korte toelichting te geven op wat er in de langste nacht van het jaar staat te gebeuren in Middelbeers. De entree is gratis.

8.09.2011

Frank Dieker overleden

Op zaterdag 6 augustus is Frank Dieker plotseling overleden. Frank was jarenlang - tot aan zijn verhuizing naar Castelre - een van de enthousiaste medewerkers van 't Interieur.

Frank was een echte muziekliefhebber: hij bezocht vele concerten en festivals, was trots op zijn muziekcollectie en speelde zelf gitaar. Frank hield van vele soorten muziek, maar Pearl Jam was wel een van zijn favoriete acts.

Als medewerker van 't Interieur en het Splinterfestival was Frank een gedreven mede-organisator, waarbij hij naast zijn passie voor muziek ook zijn deskundigheid op het gebied van de techniek inbracht. Als Frank zich inzette, deed hij dat volledig en zette hij er - ook letterlijk - de schouders onder.

We voelen ons verslagen door dit plotselinge verlies. We troosten ons met de gedachte dat Frank altijd alles uit het leven heeft gehaald. De fijne herinneringen aan Frank zullen we in dankbaarheid blijven koesteren...



U kunt uw persoonlijke herinnering aan Frank met ons delen op:
naam: Frank, code AN02

2.04.2011

Beerse Jutkampioenschappen met slagwerk

Erger je je ook wel eens aan al die troep in de Beerse natuur en in het dorp? Niet doen! Bekijk het eens van de andere kant: overal kom je bijzondere afvalmaterialen tegen, voorwerpen waar menig archeoloog jaloers op zou zijn. Het zijn spullen, afkomstig van kinderen en volwassenen, elk met een eigen verhaal.


Zou het niet schitterend zijn om deze materialen te verzamelen, ze te bestuderen en ze een nieuwe functie te geven? Dat vinden wij ook! Daarom organiseren we op zondag 20 maart – aansluitend op de Nationale Opschoondag - de tweede Beerse Jutkampioenschappen. Hoogste tijd voor een grote buitenschoonmaak! En dat doen we samen met vrijwilligers van de Werkgroep Natuur en Landschap, Teenstoko (jeugdwerk), de Jeugdgemeenteraad van Oirschot, basisschool St. Willibrordus en ’t Interieur.

Jutten
Jutten is zoeken naar spullen die van niemand zijn en die je dus kunt meenemen en gebruiken. Meestal wordt het woord gebruikt voor het verzamelen van aangespoelde spullen op het strand. Maar je kunt ook op straat of in de bossen jutten. Overal vind je wel spullen die mensen zijn vergeten mee te nemen. Ook in de Beerzen.

De wedstrijd
Tijdens de jutwedstrijd gaat het erom dat teams (onder begeleiding van minimaal 1 volwassene) zoveel mogelijk afval opsporen en verzamelen. Er zijn ook geheime jutplaatsen die alleen met behulp van speciale schatkaarten te vinden zijn.

Concert
Voor de creatieve jutters is er ook een jutkunst-wedstrijd. Daarbij is het de bedoeling om met het afval een prachtig slagwerkinstrument te maken. Als het kunstwerk klaar is, ga je onder begeleiding van Koen van den Broek een live ‘jut-trommelconcert’ verzorgen.

Waar en wanneer?
We starten op zondag 20 maart om 10.00 uur bij Gasterij De Kemphaan aan de Willibrordstraat waar het verdere programma wordt uitgelegd. Deelname is gratis. Je kunt je team van tevoren aanmelden bij herm.kisjes@chello.nl of - nog gemakkelijker - via het online formulier.

Programma
10.00 uur Ontvangst
10.30 uur Start van de wedstrijd: de groepen gaan jutten
12.00 uur Tussendoor even een bordje soep en/of een broodje eten in De Kemphaan (lunch wordt geserveerd tot 13.30 uur)
13.00 uur Terugkomst bij de Kemphaan met alle gejutte materialen
13.30 uur Start activiteit Jutslagwerk o.l.v. Koen van den Broek
14.30 uur Muziek van de band Rich$treet
15.30 uur Prijsuitreiking

Het reglement:
1. Ieder team heeft minimaal 3 en maximaal 6 personen.
2. Ieder team heeft minimaal 1 volwassene.
3. In de volgende categorieën worden prijzen toegekend:
- Het team dat het meeste afval heeft verzameld (volume)
- Het team met het zwaarste jutwerk.
- Het team met het meest originele jut-slagwerkinstrument.
4. Gooi geen afval onderweg weg; je zou hiermee een ander team kunnen helpen aan bruikbaar materiaal.
5. Jutten mag met elk vervoermiddel en met alle hulpmiddelen. Vanzelfsprekend mag er geen schade aangericht worden aan de natuur.
6. Ieder team maakt na afloop van de complete jutvangst een prachtig instrument.
7. Over het reglement en de einduitslag kan helaas niet gecorrespondeerd worden.

We wensen alle deelnemers heel veel jutplezier en veel succes met een mooie vangst en een behouden vaart.

Lees een verslagje of bekijk de foto's van de Eerste Beerse Jutkampioenschappen in 2010.

11.08.2010

De Beerzen organiseren eerste Nachtburgemeesterscongres

In de nacht van 29 op 30 oktober 2011 vindt in Oost-, West- en Middelbeers het eerste congres voor nachtburgemeesters plaats. Marian Smolders, nachtburgemeester van de Beerzen, maakte dat afgelopen zaterdag bekend tijdens een culturele avond in Middelbeers.

Voor het congres worden nachtburgemeesters uit Nederland en Vlaanderen uitgenodigd. Een aantal van hen zijn inmiddels benaderd. Naast het congres met lezingen, debatten en sessies over relevante thema's voor nachtburgemeesters wordt de deelnemers en het publiek een breed cultureel programma aangeboden met onder andere muziek, cultuur, theater, culinair genieten en natuur. De nacht van 29 op 30 oktober is gekozen omdat het de langste nacht van 2011 is. Dit vanwege het terugzetten van de klok.

De Beerzen hebben geschiedenis geschreven als de eerste Nederlandse gemeente met een vrouwelijke burgemeester: mevrouw Truus Smulders-Beliën. Met het eerste Nachtburgemeesterscongres van de lage landen willen de Beerzen opnieuw een historische mijlpaal plaatsen. De Beerzen hebben zelf ruime ervaring met het nachtburgemeesterschap. Voormalig Veulpoepers-gitarist Harrie van Hoof droeg in april, na vele jaren de nachtelijke scepter gezwaaid te hebben, het stokje over aan Marian Smolders. Als nachtburgemeester verzamelde zij direct een staf om zich heen. Dit team zal actief betrokken zijn bij het evenement. De huidige dagburgemeester van Oirschot, Ruud Severijns, heeft ondertussen toegezegd zijn medewerking te verlenen.

Het congres wordt georganiseerd onder auspiciën van Stichting Kubes, bekend van grootschalige Beerse producties als de musical 'Moulin Rouge' en de film 'In naam van de vader'. Binnenkort is via de website www.nachtburgemeesterscongres.nl meer informatie over het congres en het culturele programma beschikbaar.

Kent of bent u een nachtburgemeester? Neem dan even contact op met de organisatie via ernomijland@gmail.com.

Voor een overzicht van nachtburgemeesters in Nederland en Vlaanderen, klik hier. En lees ook nieuwsberichten en artikelen rond het thema nachtburgemeesters.

In het nieuws...
- Bericht op Omroep Brabant, 8-11-2010
- Bericht in Brabants Dagblad.

10.14.2010

Liedjes van dichtbij én een bijzondere onthulling

Optredens van Beerse singer-songwriters én een bijzondere onthulling door de nachtburgemeesters van ‘De Beerzen’ en Tilburg, samen met de Oirschotse dagburgemeester Severijns... dat zijn de ingrediënten van een bijzondere, culturele avond in Gasterij De Kemphaan op zaterdag 6 november.

Er wordt veel muziek gemaakt in de Beerzen. Niet alles wordt op een podium ten gehore gebracht. Er zijn nog allerlei liedjes die ergens in de kast liggen en ten onrechte het daglicht nog niet gezien hebben. ’t Interieur organiseert daarom een speciale avond om deze liedjes af te stoffen en in de schijnwerpers te zetten voor een groter publiek.

Tijdens de ‘Singer-songwritersavond’ zullen Beerzenaren hun liedjes live - solo of met orkest - vertolken in allerlei genres: van Nederlandstalig, Engels en Frans tot Pop, Rock, Jazz en Hiphop. Er zijn nu al diverse aanmeldingen. Het belooft een gevarieerde, muzikale liedjesavond te worden. In het programma zijn nog enkele plaatsen vrij voor nieuwe aanmeldingen.

Optredens zijn er van:
1. De 2JJs, Jan den Otter en Jan van Ham
2. Susanne van den Heuvel en Jochem de Vet
3. Erno Mijland
4. Frans Verouden
5. Maikel Huben
6. Jan Lavrijsen
7. Jack Foe (band van Martin Smits)

Onderstaand: 'Geef me peper', een tekst van Erno Mijland, gezongen door Marco Raaphorst.



Deze liedjesavond krijgt nog een extra bijzonder tintje door een bezoek van de nachtburgemeester van ‘De Beerzen’ en haar voltallige college, de nachtburgemeester van Tilburg en dagburgemeester Severijns van de gemeente Oirschot. Deze belangrijke (culturele) bestuurders zullen tijdens de avond een bijzondere onthulling doen.

Aanvrang is om 20.30 uur, entree is gratis.

9.06.2010

De Beerzen zoeken singer-songwriters!

Er wordt veel muziek gemaakt in de Beerzen. Niet alles wordt op een podium ten gehore gebracht. Er zijn nog allerlei liedjes die ergens in de kast liggen en het daglicht niet gezien hebben. Vandaar een oproep voor iedereen die zelf liedjes schrijft en graag een eigen nummer (of meerdere nummers) ten gehore wil brengen.

Op zaterdagavond 6 november is er in café De Kemphaan een 'Singer-songwritersavond', georganiseerd door 't Interieur. Alles mag: Nederlandstalig, Engels, Frans, Pop, Rock, Jazz, Hiphop enzovoort. Als het maar eigen werk is. Mocht je een liedje hebben geschreven, maar zelf geen zanger(es) zijn of begeleidend muzikant hebben dan kunnen wij kijken om je daar in contact mee te brengen.

Dit is je kans jou lied ten gehore te brengen, laat je horen en doe mee op 6 november 2010 voor een echte Beerse ‘Zing je eigen liedjesavond’.

Geef je op of vraag om meer informatie bij Harrie van Hoof of Herm Kisjes, uiterlijk voor 1 november.

6.12.2010

WK Voetbal in de Villa 'De Kemphaen'



Voetbal is een spannend, maar ook ingewikkeld spel. Gelukkig zijn er deskundigen die het ons uit kunnen leggen. Ze komen met uitspraken als:
- "Elk nadeel heb zijn voordeel, en elk voordeel heb zijn nadeel."
- "De ketting is net zo sterk als de zwakste schakel."
- "Italianen kunnen niet van je winnen maar je kan wel van ze verliezen."
- "Voetbal is oorlog."
- "Voetbal is een eenvoudig spel: 22 mannen lopen achter een bal voor 90 minuten en op het einde winnen de Duitsers.
- "De kansen die we creëren, creëren we zelf, de kansen die de tegenstander creëert, creëren we eigenlijk ook voor ze."
- "De eerste negentig minuten zijn het belangrijkst."

Op zaterdag 19 juni speelt Nederland om 13.30 uur de wedstrijd tegen Japan. Gasterij De Kemphaan wordt dan omgebouwd tot Villa 'De Kemphaen'. De wedstrijd wordt vertoond op groot scherm en er zal een praattafel zijn met bekende voetbaldeskundigen uit De Beerzen en omstreken die vooraf, in de pauze en na de wedstrijd het spel zullen becommentariëren: Kees Copal (sportvrijwilliger van het jaar), Cyriel Holtkamp (oud-speler van Willem II, oud-jeugdtrainer van Willem II), Tom Bodde (jeugdvoorzitter van Beerse Boys, middenvelder bij de Veteranen en oud-speler van Oltmarsum). Er wordt niet alleen gesproken: een voetbalanalyse op whiteboard zal zelfs de meest complexe situaties helder maken, ook voor de niet-kenner.

Op het kerkplein wordt een hooghoudtoernooi gehouden voor jong en oud en je kunt meedoen met een voetbalquiz. De voorbeschouwing in Villa 'De Kemphaen' begint om 13.00 uur. Entree is gratis.

Ook de wedstrijd Kameroen-Nederland op donderdag 24 juni zal rechtstreeks in 'De Kemphaen' bekeken kunnen worden.

5.21.2010

'Leven in de nacht'-wandeling



De nachtzwaluw, de uil, de vleermuis... als de mens gaat slapen, worden zij actief. Werkgroep Natuur en Landschap de Beerzen en het Interieur organiseren onder auspiciën van de nachtburgemeester van de Beerzen een nachtwandeling met drie deskundige gidsen in de nacht van 29 op 30 mei aanstaande. Er wordt gewandeld in de omgeving van Oostelbeers.

Deelnemers aan de wandeling worden op zaterdag 29 mei om 21.30 uur verwacht in Gasterij De Kemphaan. Na een korte uitleg door de gidsen Rinus van de Boomen, Peer Bussink en Hans Smulders, vertrekken de deelnemers per fiets naar Oostelbeers. Op een aantal plekken zal een stuk gewandeld worden, waarbij de gidsen uitleg geven.

Voor deze nacht wordt volle maan verwacht, wat bij helder weer betekent dat er veel te zien zal zijn. In het gebied leven onder andere reeën en vossen. De aandacht zal echter vooral uitgaan naar vogels, zoals de nachtzwaluw (ook wel 'geitenmelker' genoemd) en de uil. In de schemer zullen bovendien vleermuizen te zien zijn. Met een speciaal apparaatje zal het mogelijk zijn het sonargeluid te horen dat de vleermuis gebruikt bij het navigeren. De wandeling is de eerste activiteit, waarbij de nieuwe nachtburgemeester van de Beerzen, Marianne Smolders en de leden van haar college, acte de presence geven.

Om zoveel mogelijk van het nachtleven in de natuur te zien, verzoekt de organisatie deelnemers honden thuis te laten, geen zaklamp mee te nemen en zo stil mogelijk te zijn tijdens de wandeling.

Deelname aan de wandeling is gratis. Na afloop is er gelegenheid een nachtmutsje te nemen in Gasterij de Kemphaan.

(foto: de nachtzwaluw, bron: Wikipedia)

5.14.2010

Integraal: de speech van JanCees van Beers

Onderstaand de integrale speech van wethouder JanCees van Beers tijdens Koninginnenacht 2010, waar de Beerzen hun nieuwe nachtburgemeester kozen.

Geachte nachtburgers, hartelijk welkom!

De gemeenteraadsverkiezingen 2010 zijn nog maar amper achter de rug. De klanken van het feestgedruis zijn weggestorven, de onvermijdelijke tranen van het electorale verdriet opgedroogd. De nieuwe raad heeft plaatsgenomen, het nieuwe college is aan de slag gegaan, de gemeentelijke organisatie bruist.

En nu staan we voor de volgende krachtmeting die moet leiden naar het gevoel en het vertrouwen dat onze Beerse samenleving dag én nacht, bij nacht en ontij, kan rekenen op een goed bestuur.

Mij is de onmetelijk eer vergund om als wethouder van bestuurlijke vernieuwing en burgerparticipatie zitting te mogen hebben in de jury die zodadelijk, samen en namens u allen als burgers van Middelbeers, de knoop moet doorhakken: wie wordt de nieuwe nachtburgemeester van Middelbeers? Jullie mogen best weten, mijn Collegegenoten zijn stik jaloers dat mij deze eer vergund is!

Ik neem deze taak overigens uiterst serieus en ontkom er daarbij niet aan om enkele bespiegelingen te wijden aan het bijzondere nachtambt waarvoor we hier bijeen zijn.

Wat wij vanavond hier met elkaar delen is niets minder dan een acte van bestuurlijke vernieuwing. Zo sluit ik niet uit dat mijn politieke achterban D66 reuze ingenomen is met het feit, dat we vanavond komen tot een gekozen burgemeester. Het zou een proeftuin kunnen zijn waarin we met elkaar kunnen uitvinden óf die gekozen burgemeester werkelijk perspectief heeft. Dat maakt direct al het belang voelbaar dat schuilt in de afweging van de kandidaten die zich gemeld hebben.

En zeker zo vernieuwend is de man/vrouw verhouding op de kandidatenlijst!

Middelbeers maakt niet slechts deel uit van Oirschot maar ook van Europa. Er is geen tolk voor nodig om te weten dat het Engels voor nacht luidt: night. En evenzo het Frans voor burgemeester: maire. Samen vormen ze dan ook het Europese woordduo “nightmaire”. Echter, nu doet zich hierbij direct al weer een woordconflict voor. Immers, wie “nightmare” hoort denkt terstond aan nachtmerrie. U begrijpt het al, de nieuwe nachtburgemeester moet ons geen nachtmerrie bezorgen, toch?

De kandidaten moeten vanavond ‘n lange lijst van vragen beantwoorden, want je wordt niet zomaar nachtburgemeester, en al helemaal niet van Middelbeers. Zij beseffen dat en hebben zich ongetwijfeld terdege voorbereid. Het kan voor hen pleiten als ze er slapeloze nachten van hebben gehad. Ik lees de spanning in hun ogen.

“Off the record” vraag ik me terplekke af of de ware nachtburgemeester dient te beschikken over mooie donkere ogen of juist een duistere blik. En, mogen we van de kandidaten verwachten dat ze beschikken over een nachtkijker? Hebben ze ooit wel eens een nachtvlucht gemaakt of een reis per nachttrein? Zo kan ik nog een tijd doorgaan, maar dat doe ik nu niet. De avond is nog lang, de nacht staat op een kier.

Evenwel is er tijdens een spoedberaad van het College van B&W een prangende vraag ter tafel gekomen die vanavond beslist om een antwoord roept: hoe laat loopt de nacht ten einde en begint de dag? Anders: wanneer gaat de dag over in de nacht? Jullie begrijpen natuurlijk direct, dat dit van feitelijk belang is voor de werkoverdracht tussen burgemeesters.



Ik wil afsluiten met enkele woorden te wijden aan de vertrekkende nachtburgemeester, Harry van Hoof. Die wordt zodadelijk opgeslokt door de nacht, nog even zijn nacht. Maar het kan toch niet zo zijn dat hij zomaar aan zijn lot wordt overgelaten? Hoe wordt de nazorg voor hem geregeld, want hij moet ongetwijfeld afkicken van zo’n ambtsperiode. Is er zoiets als een adviseurschap voor hem weggelegd, want hij is inmiddels een ware ervaringsdeskundige, met koninklijke status. Ik vertrouw erop dat Harry in ieder geval enkele wenken voor een waardig nachtburgemeesterschap zal meegeven aan zijn opvolger.

Nou, dat was het dan!

En nu aan de slag!

Middelbeers, 29 april 2010.

JanCees van Beers,

Wethouder en Jurylid verkiezing Nachtburgemeester Middelbeers

4.30.2010

Nieuwe nachtburgemeester voor De Beerzen

Marian Smolders

Marian Smolders (52) is de nieuwe nachtburgemeester van de Beerzen. Wethouder voor cultuur JanCees van Beers van de gemeente Oirschot maakte dat in de nacht van donderdag op vrijdag bekend tijdens een feestelijke bijeenkomst in Gasterij de Kemphaan in Middelbeers.

Smolders volgt Harrie van Hoof op, die de eretitel van nachtburgemeester elf jaar mocht dragen. Tijdens zijn afscheidsspeech sprak Van Hoof met veel warmte over het culturele en sociale leven in de Beerzen. Tijdens zijn nachtburgemeesterschap was Van Hoof betrokken bij talloze culturele projecten, zoals het Hartje Zomer Festijn en de rockmusical Moulin Rouge. Om ook iets tastbaars na te laten, schonk Van Hoof de Beerse bevolking een praatpaal, die op een centrale plek in het dorp geplaatst zal worden. Dorpsgenoten kunnen er briefjes op prikken waarop staat wat hen bezig houdt.

Eerste vrouw
Een jury van lokale deskundigen beoordeelde de presentaties van vijf kandidaten voor het Beerse nachtburgemeesterschap. Smolders legde in haar presentatie vooral de nadruk op de rol van het dansen in het nachtleven. Op haar culturele CV prijken onder andere bijdragen aan de Oirschotse Kunstroute en de activiteiten van ’t Interieur dat regelmatig bands naar de Beerzen haalt en wandelingen en ludieke activiteiten voor jong en oud organiseert. Smolders is niet de eerste vrouwelijke nachtburgemeester van Nederland. Die eer is voor Yolande Weerdenburg die in 1996 Nachtburgemeester van Den Haag werd.

4.18.2010

Bruisende koninginnenacht in Middelbeers

Al jaren hebben de Beerzen een heuse nachtburgemeester in de persoon van Harrie van Hoof. Op donderdag 29 april kiest het dorp zijn opvolger tijdens een bruisende avond in Gasterij de Kemphaan. Het meer dan 20 muzikanten sterke orkest D’Af en Toeters XL uit Hilvarenbeek zorgt voor levendige muziek.

Harrie van Hoof zal persoonlijk zijn ‘nachtburgermeestersketting’ overdragen aan zijn opvolger. Eerder dit jaar deed de organisatie een oproep voor kandidaten voor het nachtburgermeesterschap. Naast Frans Verouden zijn tot grote verrassing van de organisatie vier vrouwelijke kandidaten genomineerd: Ellen Visser, Loes van Beers, Corry Zigenhorn en Marian Smolders. De kans dat de Beerzen net als in 1946 een vrouw in een burgemeestersambt krijgen is dus niet ondenkbeeldig. Een deskundige jury, bestaande uit JanCees van Beers (de nieuwe wethouder van cultuur), Frank Vugts (café De Zwaan) en Lisette Lemmens (Gasterij De Kemphaan), zal beoordelen welke kandidaat zich de komende twee jaar nachtburgemeester mag noemen van de Beerzen. De kandidaten worden getoetst op hun culturele betrokkenheid en hun visie op de functie van het nachtburgemeesterschap en het nachtleven van de Beerzen.



D’Af en Toeters XL
De muziek wordt tijdens de avond verzorgd door D’Af en Toeters, een blaasorkest uit Hilvarenbeek en omstreken met 13 blazers en 2 slagwerkers. Het orkest bestaat sinds 1982 en brengt popmuziek in eigenzinnige arrangementen. Voor deze speciale gelegenheid wordt het orkest uitgebreid tot D’Af en Toeters XL met Coen van de Wouw (percussie), Kees Krijnen (toetsen), Tony de Bruijn (gitaar en zang) en leadzang en backing vocals van Lieveken Vester, Sandra van Liere, Carry van Roovert, Marike van de Sanden en Frans Verouden. De band brengt klassieke popnummers, door Joep Robberts van een blazersarrangement voorzien. Op het repertoire staan bekende nummers als ‘Roxanne’ van the Police, ‘Easy Lover’ van Phil Collins en Philip Bailey en verder nummers van o.a. Anouk, Madonna en Michael Jackson.

De avond is Gasterij De Kemphaan begint om 21.00 uur. Entree is gratis.

3.08.2010

Beerse Jutkampioenschappen

Erger je je ook wel eens aan al die troep in de Beerse natuur en in het dorp? Niet doen! Bekijk het eens van de andere kant: overal kom je bijzondere afvalmaterialen tegen, voorwerpen waar menig archeoloog jaloers op zou zijn. Het zijn spullen, afkomstig van kinderen en volwassenen, elk met een eigen verhaal.



foto: arenamontanus

Zou het niet schitterend zijn om deze materialen te verzamelen, te bestuderen en ze een nieuwe functie te geven? Dat vinden wij ook! Daarom organiseren we op zondag 21 maart, de eerste dag van de lente, de eerste Beerse Jutkampioenschappen. Hoogste tijd voor een grote buiten schoonmaak! Op 20 maart is het Nationale Opschoondag. De Beerzen doen natuurlijk mee, zij het een dag later op 21 maart. De organisatie is in handen van Werkgroep Natuur en Landschap, de Jeugdgemeenteraad en ’t Interieur.

Jutten
Jutten is zoeken naar spullen die van niemand zijn en die je dus kunt meenemen en gebruiken. Meestal wordt het woord gebruikt voor het verzamelen van aangespoelde spullen op het strand. Maar je kunt ook op straat of in de bossen jutten. Overal vind je wel spullen die mensen zijn vergeten mee te nemen. Ook in de Beerzen.

De wedstrijd
Tijdens de jutwedstrijd gaat het erom dat teams (onder begeleiding van minimaal 1 volwassene) zoveel mogelijk afval opsporen en verzamelen.

Voor de creatieve jutters is er ook een jutkunst-wedstrijd. Daarbij is het de bedoeling om met het afval een prachtig kunstwerk te maken onder begeleiding van ervaren kunstenaars.

Waar en wanneer?
We starten op zondag 21 maart om 10.00 uur bij Gasterij De Kemphaan aan de Willibrordstraat waar het verdere programma wordt uitgelegd. Deelname is gratis. Je kunt je team van tevoren aanmelden bij: frans@personore.com, herm.kisjes@chello.nl of ernomijland@gmail.com of nog gemakkelijker via dit online formulier.

Programma
10.00 uur Ontvangst
10.30 uur Start met Beerse Jutwedstrijd
13.00 uur Terug bij de Kemphaan met alle materialen
13.30 uur Start activiteit Jutkunst met kunstenaars
14.30 uur Muziek met de PP-band (PuurPlezier, soul en blues) en OB-band (Ouwe Ballen, rock uit de jaren 70-80)
15.30 uur Prijsuitreiking

Reglement:
1. Ieder team heeft minimaal 3 personen en maximaal 6 personen.
2. Ieder team heeft minimaal 1 volwassene.
3. De volgende teams kunnen bij de Beerse Jutwedstrijd prijzen verdienen:
. Het team dat het meeste afval heeft verzameld (volume)
. Het team met het zwaarste jutwerk.
. Het team met de meest originele jutwerken.
4. Gooi geen afval onderweg weg; je zou hiermee een ander team extra afval kunnen toebedelen.
5. Jutten mag met elk vervoermiddel en met alle hulpmiddelen. Vanzelfsprekend mag er geen schade aangericht worden aan de natuur.
6. Ieder team maakt na afloop van de complete jutvangst een prachtig kunstwerk.
7. Over het reglement en de einduitslag kan helaas niet gecorrespondeerd worden.

We wensen alle deelnemers heel veel jutplezier en veel succes met een mooie vangst en een behouden vaart.

1.25.2010

Beers Schoon!

Beers doet mee aan de landelijke natuuropschoondag! Weg met die troep in de bossen, de heide en het openbaar groen. De Werkgroep Natuur en Landschap de Beerzen en het Interieur nemen het initiatief deze dag, medio maart, op een ludieke manier in te vullen. Beerse organisaties die mee willen doen, zijn van harte uitgenodigd. Neem contact op met erno@innodoks.nl.

12.03.2009

Cheers in Beers VI komt eraan


(foto: http://www.flickr.com/photos/theedinburghblog/)

Cheers, dat willen we toch weer tegen elkaar kunnen zeggen op 31 december aanstaande, als we proostend het nieuwe jaar in gaan. 't Interieur zal wederom de ingrediënten aandragen voor een onvergetelijke avond onder vrienden en bekenden.

Gasterij de Kemphaan is dit jaar het decor voor de Rinus van de Boomen Big Band, een band van Beerse coryfeeën met on-Beerse muziek.

Ongetwijfeld bent u al eerder te gast geweest op een van de eerdere “Cheers in Beers” feesten, hebt u ervan gehoord of stond u op het punt erop in te tekenen maar kwam erop het laatst iets tussen. Laat u dit jaar verrassen door een spetterend maar toch intiem oud en nieuw feest.

Aanvang: 21.00 u.
Einde avond: 03.00 u.

De ‘live’ muziek zal afgewisseld worden met onvervalste disco, dansen wordt gegarandeerd. Maar degenen die toch wat liever een rustig plekje opzoeken worden niet vergeten.

De entree van de avond bedraagt: 30 euro per persoon en voor jeugd tot 16 jaar geldt een aangepast tarief van 15 euro. Hiervoor zijn de hele avond alle consumpties inbegrepen en wordt om 00.00 u champagne geserveerd. Daarnaast zal er een buffet gepresenteerd worden zodat ook de inwendige mens niet vergeten wordt.

Kortom, was u al in afwachting van deze uitnodiging of had u nog geen plannen op 31 december vertrouwen wij erop u nu een aanleiding te hebben gegeven koers te zetten naar de Kemphaan.

Laat u via e-mail aan ons weten of u gaat deelnemen. Dit kan op de volgende adressen:

* Fam.d.otter@hetnet.nl
* h.hoof20@chello.nl
* gvandennieuwenhoff@gmail.com

Tot de 31e december

Jan den Otter
Harrie van Hoof
Gert-Jan van den Nieuwenhoff